Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Tien meest gemaakte fouten bij de keuze voor een hoster?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 17 februari 2015 08:00 uur

De collega’s van Emerce hebben een lijst met de tien meest gemaakte fouten bij de keuze voor een hoster gepubliceerd. Deze hebben ze overgenomen van de Amerikaanse websitetemplate verkoper Template Monster. De lijst ziet er interessant uit maar klopt er inhoudelijk wel iets van? Hieronder neem ik daarom de lijst punt voor punt door en beantwoord ik de vraag of dat hostingklanten hier echt iets aan hebben of dat ze juist met een kluitje het riet in gestuurd worden?

1. Kiezen voor de goedkoopste of een gratis hoster

Goedkoop is duurkoop is niet zonder reden een Nederlands gezegde. Echter is deze eerste stelling toch niet per definitie juist. De risico’s die worden genoemd zijn onder meer dat er advertenties op je website kunnen worden geplaatst, dat bepaalde scripts niet werken op de hostingomgeving en dat de hoster er ineens zijn activiteiten staakt. Veel van die risico’s hebben meer met het type aanbieder dan met de laagste prijs te maken. Er zijn echter veel hosters op de Nederlandse markt actief die tegen verschrikkelijk scherpe prijzen een uitstekende dienstverlening bieden. Andersom zijn er ook genoeg prijzige hosters met een waardeloze dienstverlening.

2. Kiezen voor shared in plaats van dedicated hosting

Bij shared hosting kun je last hebben van andere partijen die op een server draaien, terwijl dat bij dedicated hosting niet het geval is. Hierbij wordt natuurlijk ook doodleuk vergeten dat je een dedicated server zelf moet beheren (of laten beheren). Dat is veel kostbaarder. Daarnaast kan shared hosting natuurlijk ook als cluster draaien, waardoor de nadelen van shared hosting teniet worden gedaan. Diepe zucht bij dit punt.

3. Hoe goed is de techische support bereikbaar?

Als je 100% uptime van je webhoster verwacht, dan moet je ook 24 uur per dag, 7 dagen per week contact kunnen opnemen met je hoster. Het is dan ook handig als je ze kan bellen en niet alleen e-mailen. Indien je 100% uptime van je webhoster verwacht, dan zou ik een duidelijke SLA met mijn hoster afspreken en niet alleen kijken of ik mijn hoster wel 24 uur per dag kan bellen. Natuurlijk is telefonische bereikbaarheid van de hoster voor veel klanten wel een pluspunt als je veel van je hoster verwacht. 100% uptime en telefonische bereikbaarheid van de helpdesk hebben lekker veel met elkaar te maken. Dit slaat als een tang op een varken.

4. De algemene voorwaarden niet lezen

Het is belangrijk om de algemene voorwaarden goed te lezen om niet voor verrassingen komen te staan. Dit is misschien in de Verenigde Staten belangrijk. Echter gaat toch echt niemand (behalve ondergetekende zelf misschien uit professionele interesse) de algemene voorwaarden van zijn hoster lezen. Dat is ook niet nodig. Dat er gekke dingen in de voorwaarden staan is bijna uitgesloten en als je de voorwaarden al doorleest, dan moet je bijna zelf een jurist zijn op die te begrijpen. Dit is dus gewoon onzin.

5. Geen aandacht voor schuifruimte en dataverkeer

Je hebt voor een eenvoudige website vaak genoeg aan 50MB schijfruimte en 10GB dataverkeer. Minder dan 2GB dataverkeer is echt te weinig. Heel diepe zucht. De hoeveelheid schijfruimte en dataverkeer is compleet afhankelijk van wat je gaat doen met de hosting. Alleen platte tekst, veel foto’s of zelfs video’s? Dat maakt nogal verschil. Daarnaast zijn deze grenzen wel heel erg arbitrair. In de meeste gevallen zijn de webhostingpakketten in Nederland sowieso al een stuk ruimer. Schijfruimte wordt veelal in gigabytes uitgedrukt en dataverkeer in tientallen gigabytes.

6. Niet houden aan de spelregels voor kopen op internet

Opletten. Hier wordt wél iets gezegd dat nuttig is. Koop niet zomaar een webhostingpakketje maar doe zelf onderzoek. Kijk of je een telefoonnummer kan vinden dat je kunt bellen, een adres, zijn er reviews over het bedrijf en is er genoeg informatie over de manier waarop je support kan krijgen. Helemaal mee eens!

7. Geen informatie over een support portal

Template Monster beweert doodleuk dat elke hoster een support portal heeft (of zou moeten hebben) waar je support tickets kan aanmaken, inzien, aanpassen, etc. Wanneer daar geen informatie over is zou je de hoster daar over moeten contacteren. Pardon? Elke hoster heeft een support portal? Ik dacht het dus even niet. Dat kom vaak voor, maar echt niet altijd. Waarom zou je willen weten hoe zo’n systeem werkt? Misschien snap ik dit gewoon niet, maar volgens mij is ook dit punt onzin.

8. Niet aan de SEO implicaties van webhosting denken

Trage webhosting, database errors en servers waar spam op draait, kan er voor zorgen dat zowel zoekmachines als bezoekers je website een stuk minder waarderen. Een betrouwbare hoster en hostingomgeving is daarom heel belangrijk. Terecht punt.

9. Niet denken aan technische beperkingen

Bij de keuze voor een hoster is het belangrijk om te kijken naar de technische beperkingen. Daarbij gaat het niet alleen om schijfruimte en dataverkeer maar ook om zaken als meerdere mailboxen, statische content, zelf software installeren, een webshop installeren en toegang via SSH. Op zich een goed punt, maar feitelijk zal dit op het punt van toegang via SSH bij geen enkele hoster een probleem zijn. Daarmee is ook dit punt in het algemeen goed, maar de voorbeelden die worden gegeven zijn beroerd.

10. In zee gaan met een nieuw hostingbedrijf

De betrouwbaarheid van nieuwe hostingbedrijven laat vaak te wensen over. De kans dat een hostingbedrijf dat al 10 jaar actief is volgend jaar nog bestaat is groter dan eentje die net begonnen is. Veel nieuwe hostingbedrijfjes sluiten al snel weer de deuren en laten klanten daarna aan hun lot over. Ook in Nederland. Dit is een goed punt.

Conclusie: Veel onzin en open deuren

Is de hostingconsument geholpen met deze lijst die Emerce heeft overgenomen van Template Monster? Absoluut niet. Het is een lijst met veel onzin en de terechte punten zijn vooral open deuren. Het probleem is vooral dat er veel andere problemen zijn met hosters die niet in deze lijst staan. De belangrijkste fout is namelijk in zee gaan met een hoster die niet geschikt is voor het doel dat je met de hosting hebt. Wie enkel een homepage wil met wat contactgegevens stelt immers heel andere eisen aan zijn webhosting dan iemand die een goedlopende webshop runt. Die fout staat dus helaas niet in de lijst. Het is daarom te hopen dat hostingklanten deze lijst niet al te serieus nemen.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.