- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 11 maart 2015 08:00 uur
Telecombedrijven zoals KPN, Deutsche Telekom en al helemaal Belgacom zijn voor ISPam in de regel minder interessant. Reden is dat deze partijen zich nog steeds primair richten op klantengroepen met diensten die weinig raakvlakken hebben met de hostingsector.
Je ziet dat ook terug in de berichtgeving over de kwartaal- of jaarcijfers van deze bedrijven. Voor de pers lijkt het vooral te gaan om hoeveel particuliere klanten er zijn bijgekomen of vertrokken en hoe sterk de groei van mobiel dataverkeer is geweest. Soms wordt er nog verwezen naar de zware omstandigheden die heersen op de zakelijke markt, want de telco’s geven dat jaar in jaar uit duidelijk aan in de publicaties.
Insiders weten dat laatste als geen ander te verklaren. Voor deze logge en kolossale bedrijven zijn hostingdiensten altijd een vreemde eend in de bijt geweest. Het wordt aangeboden, er wordt wellicht ook geld aan verdiend, maar het is weinig waarschijnlijk dat de raad van bestuur zich echt verdiept in al die lastige segmenten (SoHo, ZZP, Freelance, MKB) die iets met hosting willen. Traditioneel richt men zich op de consumentenmarkt en op de topbedrijven. De laatste voorziet men van alles, van spraak tot en met datacenterdiensten.
Niks mis mee, want daardoor is in Nederland en Duitsland een hostingsector (België is een verhaal apart) ontstaan die divers, krachtig en competitief is. Dat de telco’s hier met schuine ogen naar kijken is ook logisch. Incidenteel wordt er een partij opgekocht en poogt men op die manier marktaandeel op, en kennis van, de lastige hostingmarkt te kopen.
Dit laatste proces (het opkopen van partijen) heeft ook nog als voordeel dat de eigen datacenters en cloudplatformen gevuld kunnen worden. Daarmee wordt dan invulling gegeven aan de verklaringen van de drie aanbieders. Wie de publicaties en verslagen van de laatste jaren naast elkaar legt, ziet daar namelijk dat men enorm veel vertrouwen heeft in eigen clouddiensten en daarmee binnen X jaren Y% van de omzet wil behalen. Niks mis mee met die ambities, maar hoe realistisch is dat scenario?
Vorige week was een goed moment die vraag te beantwoorden. De CEO van Belgacom Proximus (dank Kris!) maakte bekend dat het bedrijf meer winst bij minder omzet had gehaald. De aandacht in de presentatie van de jaarcijfers ging verder uit naar BigData als bron van inkomsten. Of het bedrijf iets doet met (eigen?) cloud of nog de ambitie heeft daar (meer) geld mee te verdienen? In het Q4-2014 verslag komt het woord cloud in ieder geval niet meer voor. Een vergelijkbaar beeld in Duitsland: de cijfers van Deutsche Telekom zijn tamelijk positief ontvangen, maar is er daar deze keer nog een woord gerept over de cloudstrategie? Het begrip komt 1 keer voor in de “Strategic Outlook”. DT legt uit dat het All-IP netwerk (en daarmee het afscheid nemen van traditionele spraak over pstn/isdn) zal bijdragen aan meer vraag naar cloudservices. Let wel er staat niets over van wie die clouddiensten zijn!
Zo te zien geloven telco’s er niet langer in dat eigen cloud de superoplossing is voor problemen en de garantie vormt voor omzet en winst. Dat is goed nieuws voor bedrijven waar cloud niet een marketingkreet is maar de corebusiness.