Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

CloudVPS: Storing veroorzaakt door twee glasvezels in één kapot gegraven duct

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 24 maart 2015 09:03 uur

In een e-mail naar klanten heeft CloudVPS meer bekend gemaakt over de langdurige netwerkstoring die door een glasvezelbreuk was veroorzaakt. In die e-mail bevestigt CloudVPS de vermoedens die er bestonden: beide glasvezels die de ring vormen tussen de datacenters die CloudVPS gebruikt, liepen door dezelfde kapot gegraven duct. ClloudVPS maakt ook excuses aan haar klanten maar stelt dat het probleem buiten haar invloed lag.

Twee glasvezels in één duct

In de e-mail die door CloudVPS is verstuurd aan klanten schrijft het bedrijf het volgende over de oorzaak van de storing:

CloudVPS maakt gebruik van een ringnetwerk tussen de drie datacentra waarbij in principe de uitval van een verbinding kan worden opgevangen. Bij de werkzaamheden vanochtend zijn helaas twee kabels geraakt waardoor de communicatie tussen de datacentra niet meer automatisch kon worden hersteld.

Split brain

Verder schrijft CloudVPS dat door het wegvallen van de glasvezel ring tussen de datacenters er een split brain-situatie ontstond. Hierdoor was het niet alleen niet meer mogelijk om dataverkeer tussen de datacenters onderling dataverkeer te routeren maar ook naar de rest van het internet toe.

Met het uitvallen van de twee verbindingen is een zogeheten split brain-situatie ontstaan waarbij datacenter euNetworks enerzijds en de twee Equinix-datacentra anderzijds losse eilanden vormden waartussen geen communicatie meer mogelijk was. Dit betekent ook dat een aantal uplinks vanaf het CloudVPS-netwerk met het Internet hierdoor goeddeels onbereikbaar is geraakt aangezien deze uplinks elk in eigen datacentra termineren.

Omdat de centrale ring niet beschikbaar was is ook het interne routeren hierdoor gestopt waardoor ook de omgevingen die over meer datacentra zijn opgezet hierdoor getroffen zijn en verminderd of niet bereikbaar waren.

Dat is opvallend omdat het bedrijf in de e-mail aangeeft dat uplinks in verschlllende datacenters termineren. Ook op de website van CloudVPS staat het volgende over het netwerk:

De datacenters zijn door een eigen 40 Gigabit fibrering aan elkaar verbonden. Waardoor de verschillende onderdelen van onze cloud snel data met elkaar kunnen uitwisselen. Wij hebben twee core routers per datacenter die het werk van elkaar over kunnen nemen indien nodig. Het switching netwerk dat de routers met onze clusters verbindt, is ook volledig dubbel opgezet.

Dat roept een aantal vragen op: Waarom routering naar het internet niet meer mogelijk was, terwijl er nog wel gewoon werkende uplinks vanaf verschillende datacenters waren?  Waarom konden de onderdelen van netwerk in de verschillende datacenters hun eigen dataverkeer niet routeren? Hoe redundant is het netwerk van CloudVPS feitelijk?

Nieuwe glasvezel

De storing kon worden opgelost door dat CloudVPS al een derde glasvezel verbinding had besteld, die ook al was opgeleverd maar nog niet in gebruik was genomen. Deze is daarom gisteren alsnog direct in gebruik genomen en daarna zijn de verbindingen ‘stap voor stap’ overgezet naar de nieuwe glasvezel. Over de bestaande glasvezel ring schrijft CloudVPS:

Met het incident van vanochtend is duidelijk geworden dat tegen de afspraken in twee glasvezelverbindingen toch een deel van het traject delen met elkaar en beiden waren geraakt. De nieuwe glasvezelverbinding was niet geraakt door de werkzaamheden, wat ook betekent dat deze niet niet via hetzelfde traject loopt.

Buiten de invloed van CloudVPS

Het meest opvallende in de e-mail van CloudVPS is, dat het bedrijf met zoveel woorden lijkt te stellen dat de storing niet aan haar schuld te wijten was. CloudVPS stelt namelijk dat de oorzaak van de storing ‘buiten haar invloed’ lag:

Ten slotte: Alhoewel het probleem buiten onze invloed ligt willen we u graag onze welgemeende excuses aanbieden voor de ontstane overlast.

[advpoll id=”129″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]

Calypso, 25 maart 2015 8:43 am

Persoonlijk vind ik het interessantste dat wordt gesteld "tegen de afspraken in twee glasvezelverbindingen toch een deel van het traject delen". Als er afspraken over gemaakt zijn neem ik aan dat ze ook schriftelijk bestaan en dat CloudVPS hierop actie gaat ondernemen. Juist dat is potentieel interessant voor de branche, omdat dat soort afspraken vaker gemaakt wordt, en wellicht nu duidelijk wordt of ze uberhaupt iets waard zijn.

Randy, 26 maart 2015 1:21 pm

Ook wij waren een van de twee fiber paren kwijt tussen TC2 en AM3. Alhoewel je ze via twee routes besteld, is er wel een 'onderhoud' waarbij niet duidelijk te controleren is of zaken opnieuw gerouteerd worden. Soms - zeker in de binnenstad - is dit noodzakelijk door de aanleg van nieuwe infrastructuur zoals wegen, tunnels en bruggen. Het is dan maar te hopen dat twee fiber-paren die met een aparte route besteld zijn, niet in eenzelfde duct belanden. Dat KPN lopt te resellen van EUNetworks en andersom helpt niet bij de transparantie. Als huurder van DarkFiber ben je dus aangewezen op de informatievoorziening die de verhuurder je verstrekt. Jaarlijks opvragen van de traces dus.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.