- Bedrijfsnieuws van
- Rackspace
- geplaatst op
- 24 maart 2015 11:05 uur
Uit onderzoek uitgevoerd door Rackspace Nederland blijkt dat een groot deel van de Nederlandse organisaties concrete plannen heeft voor big data-projecten in 2015. De aanleiding voor organisaties om met big data te starten is voornamelijk het kunnen realiseren van zakelijke groei. Bedrijven zijn daarom ook veelal bereid geld en energie te steken in dergelijke projecten. Maar hoe de projecten er exact uit gaan zien en welke technologie daarvoor gebruikt moet worden lijkt vooraf lang niet altijd duidelijk.
“Een van de trends is Analytics en in het bijzonder het kunnen analyseren van grote hoeveelheden data. Maar in hoeverre is dit een hype en waar staan we met de implementatie van big data-projecten? Daar wilden we inzicht in krijgen tijdens ons event Innovation Day”, zegt Bert Stam, Regional Director voor de CEMA-regio van Rackspace. “Uit ons onderzoek blijkt dat big data het stadium ‘hype’ inmiddels is ontstegen en dat veel organisaties hier serieus mee aan de slag zijn gegaan of dat op korte termijn van plan zijn.”
Financieel gewin
- Dertig procent van de respondenten zegt geen of weinig moeite te hebben om de juiste stakeholders te overtuigen van de waarde van big data. Bijna 30 procent geeft aan daar wél moeite mee hebben.
- Bijna 65 procent van de ondervraagden geeft aan dat de inzet van big data-projecten hen zal helpen bij het realiseren van de doelstellingen van de organisatie.
- Tweeënzestig procent is dan ook van plan om binnen nu en een jaar actief aan de slag te zijn met een big data-project.
Privacy en security
Naast de vier grote megatrends social, mobile, cloud en big data zijn er nog twee andere thema’s die bij veel organisaties op de kaart staan, namelijk security en privacy. Deze onderwerpen blijken uiterst relevant te zijn wanneer er wordt nagedacht over big data-projecten.
- Zo geven de ondervraagden aan enige (25 procent) tot zeer grote bedenkingen (44,7 procent) te hebben over de veiligheid en beveiliging van bijeen vergaarde data.
- En bijna 78 procent zegt zelfs te twijfelen of de privacy van hun klanten niet in gevaar komt wanneer ze daadwerkelijk big data-projecten starten waarbij ook klantgegevens gebruikt worden.
Hadoop
De inzet van technologie bij big data is onontbeerlijk. In de afgelopen jaren is er door een groot aantal leveranciers veel geld besteed aan research & development van nieuwe hard- en software die is geoptimaliseerd voor big data-projecten. Een van die technologieën is Hadoop, al enkele jaren de standaard voor big data-analyses. Maar op de vraag waar men staat met de inzet van Hadoop geeft meer dan 33 procent aan niet te weten wat Hadoop is. Dit geeft aan dat de markt voor big data-projecten, ondanks alle goede voornemens, nog redelijk onvolwassen is. Dit kan tevens aangeven dat velen niet de technologie leidend laten zijn bij degelijke projecten maar juist focussen op wat men uit het project wil halen.
“Rackspace biedt een aantal diensten aan voor het ondersteunen van big data. Het is voor ons daarom goed te weten waar de markt om vraagt en wat we kunnen verwachten, vervolgt Stam. “Rackspace is een pure Managed Cloud-aanbieder wat betekent dat onze klanten kiezen voor een aanbieder waarbij goede service en support standaard onderdeel uitmaken van de samenwerking. Onze klanten hebben een plan, wij zorgen ervoor dat het technische fundament daarvoor wordt ingericht en altijd optimaal presteert. Op die manier wordt de klant ontzorgd en kan hij zich focussen op wat hij of zij moet doen: het behalen van de business doelstellingen.”
Over het onderzoek
Rackspace heeft dit onderzoek uitgevoerd onder 78 bezoekers van zijn Innovation Day, gehouden op 27 januari 2015. De groep respondenten bestond voor het grootste deel uit IT-beslissers van mkb+ en grote ondernemingen in Nederland.