- Door
- Redactie
- geplaatst op
- 30 maart 2015 10:00 uur
Een aantal weken geleden werd bekend dat de zwakke euro internationale domeinnamen en SSL-certificaten duurder maakt. Versio is de eerste grote hoster die om die reden heeft aangekondigd zijn tarieven te verhogen. Is Versio de enige of denken meerdere bedrijven hier hetzelfde over? Wij vroegen 4 partijen naar hun visie op dit vraagstuk.
Hebben jullie last van de zwakke euro waardoor de inkoopprijzen van internationale domeinnamen en SSL-certificaten hoger worden en gaan jullie dit doorberekenen aan de klant?
Pim Effting van Realhosting geeft aan dat zij hier geen last van hebben. “Ook rond 2008 schommelde de koers van de dollar behoorlijk. Sindsdien factureren we onze klanten op basis van de dagkoers. In feite ligt daarmee het valutarisico bij de klant in plaats van bij ons; de hogere inkoopprijzen worden dus daardoor doorbelast aan de klant. Voor de klant was het in het begin heel even wennen maar inmiddels vinden ze het prima en transparant.” Ook bij SSL-certificaten hebben zij hier geen last van, deze kopen zij in euro’s bij Globalsign. Realhosting is daarmee de enige van de 4 partijen die zijn klanten op basis van de dagkoers factureert.
Voor Xolphin is de zwakke euro ongunstig maar hebben zij geen plannen om de prijzen te verhogen of de hogere inkoopprijs op een andere manier door te berekenen. “We vinden het zelf altijd heel vervelend als bedrijven elke keer hun tarieven aanpassen, dus dat gaan we zelf ook zeker niet doen”, legt Maarten Bremer uit.
Maurice Graber van Sohosted geeft aan dat ook zij last hebben van de zwakke euro. “Door het dalen van de euro ten opzichte van de dollar worden wij evengoed geraakt net zoals vele andere (hosting)bedrijven. Domeinregistraties, SSL-certificaten maar ook vele licenties van Amerikaanse bedrijven (denk bijvoorbeeld aan SPLA-contracten) worden in dollars afgerekend en hebben significante invloed op de inkoop. Momenteel zijn we nog niet van plan de prijzen door te berekenen. De euro-dollar koers schommelt enorm door de crisis en kan binnen enkele maanden ook weer sterk stijgen dus voorlopig kiezen wij ervoor om prijsverhogingen niet door te berekenen aan onze klanten en in te teren op onze marges. Natuurlijk hopen we wel dat de euro straks weer iets aansterkt. Mocht dat niet gebeuren, weten we nog niet hoe we gaan reageren.”
iXL Hosting heeft voor SSL-certificaten geen last van de zwakke euro, dit omdat ze gebruikmaken van Nederlandse partners. “Bij onderdelen die we uit de VS halen merken we het wel heel goed, ook sommige extensies inderdaad.” Voor domeinnamen hebben ze hier wel last van, maar ook zij berekenen dit niet door. “Immers, als de koers erg gunstig gaat, geven we klanten ook geen korting. Bij afname van servers kan dit een ander verhaal zijn omdat deze berekeningen iedere keer ‘opnieuw’ worden gemaakt omdat het vaak maatwerk is. Hierbij kan de hogere inkoopprijs dus wel invloed hebben op de uiteindelijke prijs”, legt Robert van Esseveld uit.
Wat verwachten jullie dat de concurrentie zal gaan doen?
“Vermoedelijk zullen veel concurrenten gaan interen op hun marges. Ik heb in ons 11-jarig bestaan niet (vaak) meegemaakt dat hostingbedrijven de prijzen verhogen omdat de concurrentie erg stevig is in deze markt. Dat terwijl inkoop en lonen wel blijven stijgen. Wanneer er een trendontwikkeling gaat ontstaan waarin de prijzen wel naar boven aangepast worden, dan zullen veel bedrijven snel gaan volgen, denk ik. We moeten niet vergeten dat dergelijke prijsverhogingen waarschijnlijk slechts één of enkele euro’s op jaarbasis zal bedragen, dus een eventuele stijging zal alleszins meevallen, uitgedrukt in absoluut geld”, zegt Maurice Graber van Sohosted.
Ook Robbert van Esseveld denkt dat de concurrenten hier weinig mee gaan doen: “Natuurlijk zullen op het moment dat de koers zakt de budgetaanbieders als eerste meegaan, maar daar zullen wij geen last van hebben aangezien wij die niet als onze directe concurrenten beschouwen.”
Pim Effting denkt dat het onvermijdelijk is dat de prijzen verhoogd gaan worden: “Sommige partijen hebben geen of weinig marge. Als je dan koopt in dollars en verkoopt in euro’s, vermindert dat je marge nog meer. Soms kun je daar zelfs verlies op gaan maken. Dus het is onvermijdelijk dat prijzen worden aangepast. Gelukkig hebben we daar zelf geen last van!”