- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 7 april 2015 08:00 uur
De channel in de hostingbranche is interessant. Er is geen sprake van een duidelijke channel of distributieketen. Dat heeft interessante consequenties. In het verleden hoorde ik veel kleine hosters klagen over het feit dat hun leverancier dezelfde diensten aan eindgebruikers aanbieden tegen lagere prijzen dan zij betalen. In dit artikel leg ik uit waarom dat geen probleem is.
Stel als kleine hoster koop je voor 600 euro per maand een rack in een bepaald datacenter in en dat zet je voor 750 euro per maand in de markt. Dan blijkt het datacenter voor nieuwe klanten een zelfde rack aan te bieden voor 500 euro per maand aan nieuwe klanten (eindgebruikers). Daar ben je dan mooi klaar mee. Hoe kun je toch concurreren met je eigen leverancier die nieuwe klanten zelfs een lagere prijs in rekening brengt dan aan jou?
Het idee achter een channel of distributieketen is echter niet alleen dat je je eigen marge toevoegt aan je eigen inkoopprijs als schakel in de keten. Nog belangrijker is dat je iets toevoegt aan het product dat je afneemt en doorverkoopt.
Als je exact hetzelfde product verkoopt als je leverancier maar die tegen een hogere prijs aan dezelfde doelgroep aanbiedt, dan moet een klant wel gek zijn om met jou in zee te gaan. Dan kan je klant net zo goed het product bij de leverancier inkopen.
Een klant is niet bereid om dat product tegen een hogere prijs bij jou in te kopen omdat je zulke mooie blauwe ogen hebt. Je moet iets aan het product toevoegen oftewel toegevoegde waarde bieden. Voor een grote partij is één enkele eindklant éen van de duizenden, terwijl het voor een kleine hoster een belangrijke klant is. Dat zal in de meeste gevallen tot een heel andere klant-leverancierrelatie leiden.
Daarnaast is het wat een kleine hoster kan toevoegen aan een product, vooral een kwestie van het bieden van meer service dan je eigen leverancier. Eerder schreef ik al dat de toekomst van hosting, service as a service is. Wanneer we het voorbeeld van het rack in een datacenter nemen, wat kan een kleine hoster daar nog aan toevoegen?
Hostingbedrijf xYnta heeft ook een blog geschreven over het onderwerp en legt goed uit wat zij aan het colocatie-product dat zij zelf bij het datacenter afnemen:
Zo krijgen onze colocatie diensten toegang tot dezelfde functionaliteit die het datacenter aanbiedt; men kan real-time PTR records instellen, nieuwe bezoekers registreren en datacenter toegang aanvragen. Wij vullen dit aan met betaalbare remote-hands diensten, gratis monitoring (bij elk pakket), uitstekende dienstverlening zowel binnen- als buiten kantooruren, gratis remote-hands op maandagavond, gratis reboots tijdens kantooruren en korte lijnen tussen uzelf en het datacenter.
Hosters die niks toevoegen aan een product dat zij zelf van hun leverancier afnemen, kunnen beter stoppen met het aanbieden van dat product. Hosters moeten toegevoegde waarde leveren op de producten die zij zelf inkopen bij hun leveranciers. Oftewel, wordt een Value Added Hoster!