- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 21 januari 2007 23:40 uur
Gezien de huidige markt, een markt die is verzadigd door kleine gamehosters en een aantal grotere partijen, is de vraag niet of de markt gaat veranderen, maar wanneer.
De huidige situatie
Op dit moment varieert de kwaliteit van de dienstverlening van gamehosters van uitmuntend tot verschrikkelijk slecht. Het probleem is dat de meeste games kunnen worden gehost door een ieder met enig verstand van servers wat resulteert in gamehosters zonder enig verstand van zaken van bedrijfsvoering en techniek, die hun servers zo vol mogelijk proberen te krijgen om winst te maken. De meeste hosting bedrijven starten daarom ook als een kleine prive projecten en een enkeling bestaat na 3 jaar nog en nog een kleiner deel groeit uit tot een professionele onderneming met een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening.
Automatisering & onkunde
Telkens meer komen er controle panelen bij voor gamehosting, die het mogelijk maken om de installatie van gameservers vrijwel volledig te automatiseren en het zo voor hosters die zich niet gespecialiseerd hebben in gamehosting, zoals dedicated aanbieders, om hun klanten ook gamehosting aan te bieden. Dit heeft tot rechtstreeks gevolg dat de drempel om een gamehosting bedrijf te beginnen verder verlaagt wordt.
Wie enige gemoedsrust wil doet er beter aan om gameservers van een professionele gamehoster weder te verkopen, gezien dat geen technische kennis vereist. Wie toch besluit om in eigen beheer gamehosting aan te bieden en daarvoor een volledig geautomatiseerd controle paneel gebruikt, loopt al snel tegen de lamp als er een probleem ontstaat dat niet via het controle paneel kan worden opgelost. Dan heb je een probleem…
Veel gamehosting controle panelen staan het toe dat er ongelicenseerde, dus illegale, voice servers, zoals Ventrilo 2.1.4 of Teamspeak worden gebruikt. In het geval van Teamspeak, is de gamehoster zelf verantwoordelijk om de licenties te regelen. In het geval van Ventrilo, is er een licentiecode nodig om te draaien, echter is dit pas sinds versie 2.1.4. Een professionele gamehoster betaald netjes de licentiekosten. Het gros van de kleine minder professionele gamehosters die het merendeel van de markt uit maken doet dat niet.
Het probleem
De problemen zoals die er op dit moment naar mijn idee zijn:
Slechte dienstverlening door het ontbreken van professionaliteit in startende ‘bedrijven’.
Slechte dienstverlening door het gebruik van gamehosting controle panelen
Licentie problemen: illegale gamehosters die op die manier hun kosten reduceren
In het tweede artikel dat binnenkort op ISPam.nl zal worden gepubliceerd, zal ik de oplossingen voor de huidige problematiek schetsen.
Geschreven door Stijn Koster van i3D.net (in het Engels), door mij met toestemming van de auteur naar het Nederlands vertaald en gepubliceerd.
Wie het orginele Engelse artikel wil lezen kan hier terecht.