- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 26 mei 2006 13:53 uur
De consumentenbond heeft geconcludeerd dat telkens meer mensen problemen ondervinden bij het wisselen van hun (access) ISP, van de 2200 geconsulteerde internetters is ruim de helft tenminsten 1 keer van provider veranderd. Van de overstappers heeft ruim 30% problemen ondervonden bij de wissel tussen de providers waarbij de voornamelijk problemen zijn dat ze nieuwe verbinding niet aan de praat krijgen, een tijd lang zonder internet zitten en ten onrechte rekeningen krijgen van de oude provider.
Overigens deed de consumentenbond een jaar geleden ookal onderzoek naar problemen bij het overstappen en toen ondervond nog maar 18% problemen bij het wisselen, waarmee het bijna een verdubbeling is van de mensen die problemen ondervinden bij het overstappen.
De voornamelijke reden dat mensen wisselen van provider is de prijs. De reden waarom mensen juist wel bij hun provider blijven is veelal tevredenheid, maar omdat het te veel gedoe zou zijn, niet van e-mail adres te willen wisselen en de angst om een tijdlang zonder internet te komen zitten een angst die niet geheel onterecht is zo blijkt uit het onderzoek.
Naar aanleiding van het onderzoek eist de consumentenbond van Minister Brinkhorst van Economische Zaken dat hij binnen 3 maanden samen met de ISP-sector met een overstapprotocol komt, en mocht dat niet lukken dan is de consumentenbond van mening dat de minister een dergelijk protocol aan de sector dient op te leggen.
Een dergelijk protocol vind ik persoonlijk zeker geen slecht plan, echter is 3 maanden belachelijk kort. Hiervoor heb je tenminste een half jaar nodig om alle neuzen de zelfde kant op te krijgen, anders kun je het beter meteen aan de sector opleggen.