- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 24 januari 2007 09:37 uur
In het Eweka datacentrum is het zo dat er geen toegangspassen aan klanten van klanten worden verstrekt en na kantooruren zijn er ook geen engineers aanwezig in het datacentrum. Hierdoor zijn directe klanten van Eweka bij calamiteiten buiten kantooruren genoodzaakt om zelf (iemand) naar het datacentrum te (laten) gaan.
Eén van de grotere afnemers in het Eweka datacentrum xYnta Internet Solutions werd niet blij van die situatie en heeft daarom naar een oplossing ervoor gezocht. Deze oplossing heet het ‘Eweka Clients Only’ programma, waarbij alle klanten die rechtstreeks bij Eweka minimaal een kwart rack afnemen, kunnen deelnemen.
Wanneer een deelnemer in het Eweka datacentrum aanwezig is meldt deze zich aan op een controle paneel, een andere ISP die een calamiteit ervaart kan dan via dat controle paneel een verzoek sturen, dat dan bijvoorbeeld via sms wordt verstuurd, om bijvoorbeeld een (harde) reboot te geven of klant van de andere ISP toegang te verlenen tot het datacentrum.
ISP’s die deel willen nemen aan het ‘Eweka Clients Only’ programma kunnen zich nu al inschrijven op een daarvoor in het leven geroepen website en dienen zich ook aan een gedragscode, waarin bijvoorbeeld staat hoe om te gaan met de apparatuur van derden, te conformeren en die ondertekend terug te sturen naar de organisatie/bestuur. Die zal bestaan uit xYnta Internet Solutions en TwiLight INC.
Dit is naar mijn idee een prachtig initiatief dat er rechtstreeks voor zorgt dat direct een van de grootste ergernissen van ISP’s voor een deel zou kunnen gaan wegnemen. Of het een succes gaat worden is nu natuurlijk nog niet te zeggen. Ik hoop natuurlijk van harte van wel en dat het uiteindelijk zelfs nog breder kan worden. Op dit moment telt het initiatief al 8 inschrijvers, dus dat is een vliegende start. Ik vind het een mooi initiatief dus een positief advies wat betreft dit initiatief van xYnta Internet Solutions.