- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 15 juli 2015 08:00 uur
De Griekse crisis heeft het nieuws de afgelopen week gedomineerd. Voor de cloud- en hostingmarkt zelf zijn er nauwelijks gevolgen. Echter zijn er wel veel Griekse klanten die diensten afnemen bij cloudproviders. Door de kapitaalrestricties kunnen veel van deze klanten hun rekeningen niet betalen (zelfs al hebben ze voldoende banktegoeden). Hoe ga je ermee om als al je klanten in één land niet kunnen betalen?
Op Facebook is door Nikos Anagnostou een lijst aangelegd met partijen die Griekse startups steunen door Griekse klanten extra tijd te geven om te betalen en klanten niet af te sluiten wanneer ze niet (kunnen) betalen. In de lijst staan ook verschillende grote cloudproviders. Het is interessant om te zien hoe zij met Griekse klanten omgaan.
Amazon AWS biedt Griekse klanten uitstel van betaling. Echter is het verder niet duidelijk onder welke voorwaarden en hoe lang dat zal zijn. Griekse Microsoft Azure-klanten krijgen op verzoek uitstel van betaling maar die moeten daar wel een support ticket voor aanmaken. Google Cloud Platform staat zelf niet in de lijst en is de opstelling niet bekend, maar bij Google Drive hebben Griekse klanten uitstel van betaling gekregen tot 1 augustus en bij Google Adwords is ook hulp beloofd.
Cloudflare belooft hulp, maar heeft niet duidelijk gemaakt hoe. Digital Ocean blijft nog wel factureren maar sluit Griekse klanten niet af wanneer ze hun rekeningen niet betalen. Mediatemple biedt alle klanten in Griekenland 30 dagen uitstel van betaling tot 1 augustus. De hele lijst is hier te vinden op Facebook.
Zijn er ook Nederlandse hosters met Griekse klanten? Hoe gaan jullie om met Griekse klanten die door de kapitaalcontroles hun rekeningen nu niet kunnen betalen?
[advpoll id=”145″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]