- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 1 februari 2007 17:08 uur
Het Belgische deel van het EuroAcces netwerk is vanaf gisteren middag 13:50 uur down. Al snel bleek dat deze downtime niet van technische aard was, maar dat de routers van EuroAccess in Interxion Antwerpen waren uitgeschakeld door een derde partij. Al snel viel de naam van de Belgische ISP RealROOT in wiens rack de routers waren gecoloceerd.
Op webhostingtalk.nl reageerde een medewerker van RealROOT hierover als volgt:
Ik denk dat Euro-access eerst eens moet leren zijn facturen bij ons te betalen… ik denk dat de problemen zeer snel opgelost KUNNEN worden indien er enige betalingsmogelijkheden zich voordoen…
Een medewerker van EuroAccess reageerde hier als volgt op:
haha Die is Leuk
Volgens het contract heb jij een paar verkeerde facturen gestuurd.
Dit is gemeld bij Wim, Inez, Cain, Kriss, Jorne maar niemand die reageerd.
Telefonisch geef je toe dat het niet klopt en dat je alles gaat oplossen, maar je doet niks.Ik kan je zo onderuit halen door hier alle emails te posten maar ik wil mij niet verlagen tot dat niveau.
het lijkt mij dat er een andere oorzaak is :
Realroot sluit een contract met Euroaccess. Realroot besluit weg te gaan in Brussel en en wilt prijzen verhogen in Antwerpen. Euroaccess gaat niet accoord en wilt het contract uitdienen.
Realroot reageerd niet. Gooit de boel offline met de hoop dat klanten overstappen waardoor Euroaccess wel wel zal gaan.Kom je contracten na. Interxion en prijs afspraak LCL
Om meer schade te voorkomen lijkt het mij verstandig om alles weer aan te zetten en de verdere Bitch fight buiten WHT te doen
De routers werden echter niet weer aangezet en het netwerk van EuroAccess in Belgiƫ bleeft derhalve ook down. Op zowel fora en IRC werd er druk over de kwestie gespeculeerd en iedereen heeft wel een mening over de kwestie of is zelf gedupeerd.
Hierna heb ik zowel contact gehad met een medewerker van RealROOT als een medewerker van EuroAccess. De verhalen die ik van beide kanten heb gekregen lopen enigzins uiteen.
Beide partijen stellen dat RealROOT van plan was om de overeenkomst eenzijdig te verbreken. Door een medewerker van RealROOT wordt gesteld dat dit al ruim 3 a 4 maanden van te voren is gemeld, volgens een medewerker van EuroAccess is deze verbreking van de overeenkomst amper twee weken van te voren gemeld. Uiteindelijk is de stroom er gisteren afgegaan bij de routers van EuroAccess in Belgie.
Verder zou er ook nog een conflict zijn over een factuur, een (tussentijdse) prijsverhoging en stelt EuroAccess dat RealROOT het colocatie contract had moeten uitdienen.
Wat er nou precies aan ten grondslag ligt, wie er gelijk heeft, bij wie de schuld van dit alles ligt. Ik weet het niet. Wat wel duidelijk is dat door EuroAccess en/of RealROOT er een heleboel partijen zijn gedupeerd en onnodig (lang) down zijn geweest.
EuroAccess heeft in samenspraak met elke individuele gedupeerde klant een oplossing gezocht en zodoende zijn zo goed als alle servers die down waren nu weer in de lucht. Sommigen zijn ondergebracht bij andere Belgische ISP’s, anderen zijn naar Amsterdam verhuisd en weer anderen zijn zelf naar Antwerpen gereden, hebben hun servers opgehaald en hebben zelf een nieuwe locatie gevonden voor hun servers. Daarmee heeft de problematiek toch nog enigszins een goed einde gekregen.
Het laatste woord zal hier nog niet over zijn gezegd en het is niet onwaarschijnlijk dat er binnenkort verdere ontwikkelingen zullen plaatsvinden. Het zij in de relatie EuroAccess versus RealROOT, danwel EuroAccess en de gedupeerde klanten, waarvan je er donder op kan zeggen dat die het er niet bij zullen laten zitten.