- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 12 augustus 2015 08:00 uur
Het gaat bijna ongemerkt, maar de markt voor webhosting is met een onwaarschijnlijke consolidatie bezig. Dat kan ook niet uitblijven: met de huidige tarieven, is alleen schaalgrootte nog garantie op fatsoenlijke omzet- en winstcijfers. Dat geldt zeker voor internationale hosters in de middenmoot. Het is eten of gegeten worden. En dus zijn bedrijven als GoDaddy en EIG flink actief op het overnamepad. Maar dat gebeurt lang niet altijd transparant.
Zo blijkt uit de presentatie van de kwartaalcijfers van EIG dat het bedrijf dat het in mei en juni weer twee merken aan haar indrukwekkende lijst met hosters heeft toegevoegd. In mei werd voor 13 miljoen dollar Verio overgenomen, in juni gevolgd door Site5 voor 23 miljoen. Volgens TheWhir.com groeide het aantal klanten met 86.000 abonnees tot 4,4 miljoen wereldwijd. Daarbij moet wel worden opgetekend dat dit enorme aantal is verdeeld over zo’n tachtig verschillende merken, waaronder HostGator, BlueHost en BigRock een paar van de meer bekende zijn.
Dat EIG overnames niet aan de grote klok hangt, is ook bekend. Op de eigen site staan slechts een paar grote merken vermeld, maar de volledige lijst met labels en deelnemingen is vele malen langer. In maart stapte EIG ook in bij de Nederlandse start-up AppMachine, daarin heeft EIG een belang van 40%. Het is de strategie van dit bedrijf, ooit eigendom van grote capital investers als KKR en GS Capital. In 2013, midden in de crisis, ging EIG naar de Nasdaq: daar schommelt het aandeel al sinds heugenis rond de – verliesgevende – 16 dollar.
EIG moet de strategie dus wel voortzetten en blijven eten. Probleem is echter dat hosters niet populair meer zijn op de markt. Het is een trucje waar investeerders en beleggers op zijn uitgekeken. En: het levert vrijwel niks meer op, daarentegen zijn de investeringen wel aanzienlijk, zeker met steeds hogere eisen aan security. Al met al geen commercieel model waar geldschieters warm van worden.
Het zorgt ervoor dat kleinere hosters gemakkelijke overnameprooien zijn voor bedrijven die nog wel over een goed gevulde oorlogskas kunnen beschikken en die – niet onbelangrijk – groei door acquisities als strategie hebben. Want laten we alles in perspectief zien: 36 miljoen dollar, ruim 32 miljoen euro, voor 86.000 abonnees… dat is dus ruim 370 euro per abonnement. Dat is extreem goed betaald. Het gaat interessant worden om te zien tot hoe ver de overnamehonger van EIG gaat reiken.