- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 10 februari 2007 21:18 uur
Van het ene op het andere moment hebben zowel KPN als de dochterbedrijven op XS4ALL na, poort 25 volledig gesloten. Tot nu toe was inkomend verkeer op poort 25 al niet mogelijk en moest daarvoor een relay-server van KPN voor worden gebruikt. Nu is uitgaand verkeer via poort 25 ook niet meer mogelijk en is het gebruik van een KPN mailserver verplicht.
In een verklaring van HetNet over het sluiten van poort 25 en daarmee de verplichting om gebruik te maken van een mailrelay staat ondermeer het volgende:
Omdat nu alle mail door servers van Het Net moet lopen kunnen gerichte maatregelen worden getroffen tegen spammers. Deze maatregelen zijn vooral preventief van aard: pogingen tot spammen zullen bij voorbaat worden geblokkeerd. De mailtjes worden niet gelogd. Statistieken die gedraaid worden zijn alleen bestemd om het technisch correct functioneren van de dienst de borgen. Wel zal elk mailtje van een NTP-gesynchroniseerd ‘datum-tijd-IP-stempel’ worden voorzien.
Interessant is het vooral dat er staat dat de e-mails niet gelogd worden. Beter was het geweest als daar had gestaan dat de mailtjes nog niet worden gelogd, gezien dat in het kader van de aankomende dataretentiewetgeving namelijk verplicht zal worden.
Doordat alle uitgaande e-mails allemaal centraal via de servers van KPN gaan, is het loggen hiervan kinderspel. Het lijkt er dan ook op dat het grootste voordeel dat KPN uit deze maatregel zal halen, dat het zijn verplichting om internetverkeer en specifiek e-mail verkeer te loggen, hiermee een stuk eenvoudiger wordt.
Uiteraard moet je dat dan niet pas invoeren zodra het zover is, gezien het verband daartussen dan zo klaar als een klontje is. Natuurlijk zal deze maatregel ook helpen om spam te bestrijden en daarmee het voorkomen dat de KPN mailservers op zwarte lijsten terechtkomen.
Wat wel jammer is, dat KPN van het ene op het andere moment is overgaan tot het invoeren van deze maatregel. Zelf heb ik het ook ‘live’ mogen ondervinden. Ineens kon ik geen e-mail meer verzenden via de mailserver die ik gebruik. Ik ging er vanuit dat de fout lag bij mijn ISP, gezien ik wel mijn mail kon versturen via mijn de planet mailserver.
Ik was niet de enige die de fout bij de ISP legde, gezien op webhostingtalk.nl valt te lezen dat de support afdelingen van verschillende ISP’s het ineens zeer druk kregen. Het is daarom jammer dat de daadwerkelijke invoering van de maatregel niet even van te voren is aangekondigd door KPN.
Via: Tweakers.net