- Door
- Redactie
- geplaatst op
- 15 september 2015 08:00 uur
Een aantal weken geleden vroegen wij 8 hosters over hun ervaringen met resellers. Deze vierde keer kijken we wat een aantal van deze bedrijven doen om channel conflicten met resellers te voorkomen. Vandaag geven Pim Effting van Realhosting en Gijs Hovens van Savvii antwoord op de vraag of ze last hebben van channel conflicten en hoe ze ervoor zorgen dat dit beperkt blijft.
Realhosting
Volgens Pim Effting komt concurrentie met de wederverkopers in de praktijk vrijwel niet voor. “Wel is het van groot belang om goed na te denken over de positie in de waardeketen. Als je colocatie aanbiedt en hostingproviders als klant hebt die zelf ook colocatie aanbieden: dan ligt een conflict op de loer. Als leverancier heb je meestal meer mogelijkheden: grotere organisatie, scherpere kostprijs en inzicht in klantenbestand van jouw wederverkopers. Je moet het jezelf niet te moeilijk maken in dit soort mogelijke discussies.”
Pim vervolgt: “Wij werken vrijwel alleen met webprofessionals als wederverkoper. Dat zijn bedrijven die waarde toevoegen aan de eindklant. Je moet daarbij denken aan het maken websites, SEO-optimalisatie, programmeren, reclamebureaus, et cetera.
Dat doen wij dus allemaal niet. Wij ontwikkelen geen websites. Wij geven geen SEO advies. Hierdoor krijgt een eindgebruiker (klant van de klant) geen compleet product als ze direct bij ons aankloppen. Onze rol is een technologiepartner te zijn voor deze webprofessionals.”
“Je ziet ook steeds vaker dat onze partners de webhosting opnemen als onderdeel van een ‘servicepakket’. Bijvoorbeeld dat ze een servicepakket aanbieden voor een paar tientjes per maand met daarin ‘onderhoud website’ en ‘webhosting’. Deze specificeren ze dan niet en bieden ze het aan als een ondeelbaar totaalpakket. Zo voorkomen ze ook de discussie over de tarieven van de webhosting en bewaken ze hun marges.”
Savvii
Voor de resellers van Savvii is hosting geen kernactiviteit. Gijs Hovens legt uit: “Zij zijn met name actief in het bouwen van websites. Voor klanten van onze resellers kan het in sommige gevallen prijsvoordeel opleveren om onze hosting via een reseller af te nemen i.p.v. direct.”
“Naast hosting doen wij ook website-analyses met een focus op laadtijd. Daarbij hanteren we altijd de regel dat we nooit code aanpassen. Op die manier blijven onze grootste klanten (webdevelopers) altijd nog betrokken in dergelijke processen. Daarnaast verwijzen wij regelmatig directe klanten door naar een reseller als wij het idee hebben dat zij daarbij geholpen zijn. In die gevallen gaat het meestal om eindgebruikers die zelf te weinig technische kennis hebben om hun website goed in te richten.”
Gijs gaat verder: “Onze resellers gebruiken onze hosting vaak als onderdeel van een maandabonnement waar ook support, onderhoud (bijv. plugins updaten) en enkele development-uren inzitten. Als ze zelf ook WordPress-specialist zijn, staan ze sterker in hun pitch omdat het volledige aanbod (bouw, onderhoud en hosting) door echte specialisten wordt uitgevoerd.”
“Omdat onze resellers heel transparant zijn over de hosting die ze inkopen, komt het wel eens voor dat we direct vragen van de eindgebruiker krijgen. We moeten die gebruikers dan helaas terugverwijzen naar de reseller. Natuurlijk ook om conflicten te voorkomen maar ook omdat resellers vaak prijsvoordeel krijgen door hun grote schaal. Hierdoor kan het niet uit als al die eindklanten alsnog bij ons support nodig hebben.”
Lees ook
In de drie eerdere artikelen over resellers kwamen de ervaringen van Fundaments, Savvii en Tuxis, Realhosting, Byte en Digistate en Previder en LeaseWeb met resellers aan bod.