Een korte terugblik naar de beurs in Amsterdam
- Door
- Paula Lina
- geplaatst op
- 28 september 2015 08:00 uur
Met de sprekers die vorige week bij HostingCon Europe aanwezig waren in Amsterdam nog vers in mijn geheugen, vat ik enkele adviezen van de gasten aan de hostingindustrie samen.
Stel jezelf in dienst van je klanten
Iets waar de meeste sprekers het op de HostingCon het wel over eens leken te zijn, was het feit dat de klant centraal staat. “Volg je eindgebruiker”, sprak Michalina Kiera, de Europese hoofdmarketeer voor Softlayer. “Wanneer je eenmaal een bedrijfsformule hebt die makkelijk te herhalen is, is het doodsimpel”, zei William Toll, marketing vice-president voor ProfitBricks. “Je moet gaan waar je klant wil dat je naartoe gaat.”
“Wanneer een bedrijf een hoge beoordeling krijgt omtrent klantsupport, zie je vaak dat de waarde van de zaak en vraag naar de geleverde dienst stijgt. De klant is bovendien degene die jou aan gratis mond-tot-mondreclame kan helpen; nog altijd een van de krachtigste bindingsvormen”, aldus Hillary Stiff, managing director bij Cheval Capital. Volgens William Bell van PhoenixNAP gaat het zelfs nog een stapje verder dan dat: “Als je klanten niet helpt om hun weg te vinden binnen de nieuwe technologie, zeggen ze je gedag.”
Verdiep je in de lokale markt
Volgens Michalina Kiera is het handig om te weten met wat voor klanten je te maken hebt. “De Duitse markt bijvoorbeeld is een van de grootste in Europa, maar tegelijkertijd een van de meest kritische. De Duitsers zijn over het algemeen banger voor hun privacy en beveiliging. Na het schandaal rondom de NSA al helemaal – omdat we een van oorsprong Amerikaans bedrijf zijn. De Duitse markt moet je dus wat meer geruststellen dan de gemiddelde klant. Toch krijg ik de meeste vragen over databescherming nog altijd van de media, dus dat wantrouwen valt ook wel weer mee”, aldus Kiera.
Dat markten verschillen per land is niet nieuw. “In 2012 was er in de VS al meer duidelijkheid over wat cloud computing inhield. In Europa moesten we toen echter nog steeds uitleggen wat het allemaal betekende, terwijl we in de VS al de vraag kregen wat ons dan zo onderscheidend maakte”, aldus William Toll. “Dat was dus een goed moment om er in te stappen; het was vernieuwend.”
Vergeet niet waar je mee bezig bent
Volgens William Bell willen bedrijven door alle innovatieve gebeurtenissen en diensten nog wel eens uit het oog verliezen waar ze zich van oorsprong mee bezig houden. “Vergeet niet wat je eerder al hebt opgebouwd. Implementeer je diensten en neem ze telkens mee naar een nieuw niveau.” Ook Ditlev Brehdahl, CEO van OnApp is het daarmee eens: “Ga geregeld eens terug naar de kern. Vraag jezelf af: waarom doe ik dit? Wat is mijn doel?”
Verkopers: niet te wanhopig aub
Erik Windahl Olsen, CEO van webhuset: “Als je een goed bedrijf opbouwt, verdien je geld en blijf je dat doen.” Een bedrijf dat in de verkoop staat in tijden van crisis, kan overkomen als een wanhoopsdaad. “Niemand wil een probleem kopen. Ze willen een spatvrij bedrijf met een tevreden klantbestand”, aldus Hillary Stiff.
“Het is vele malen interessanter voor een koper wanneer het niet noodzakelijk is voor jou om je bedrijf te verkopen.” Volgens Stiff kun je dus ook beter investeren in de lange termijn, dan er snel een nieuwe verflaag overheen gooien. “Daar prikt een geïnteresseerde partij toch vrij snel doorheen.”
Je bent niet de enige
“Uiteindelijk zullen we allemaal samen moeten gaan werken; in een grote cloud als je het zo wil noemen”, aldus William Bell. Ook Robert Steenberg gelooft in samenwerken met andere bedrijven. “Het vergt veel meer dan technologie om succesvol te zijn in de cloud; management, beveiliging, etcetera. Of het nou om juridische zaken gaat of de marketing; verdiep je eens in welke partnerships er mogelijk zijn. ISV’s en andere partijen kunnen je helpen om je huidige bedrijfsmodel succesvol om te zetten in cloud computing.”