Nederlandse start-up met Mark Rutte mee op handelsmissie naar VS
- Bedrijfsnieuws van
- Cybersprint
- geplaatst op
- 28 september 2015 13:10 uur
Het Nederlandse bedrijf Cybersprint, dat innovatieve software heeft ontwikkeld om website-hacks vroegtijdig te detecteren, gaat van 4 tot en met 10 oktober met minister-president Mark Rutte mee op een Nederlands-Vlaamse handelsmissie naar Atlanta in de Verenigde Staten en zal daar onder meer IBM, Dell en Coca Cola aandoen. Een uitgelezen kans voor de start-up om internationale contacten te leggen en het prille succes te bestendigen. “We verwachten er veel van,” zegt Pieter Jansen, co-founder en CEO van Cybersprint. “We zijn vrijwel uniek met onze dienstverlening, dus ik denk dat er veel interesse zal zijn; we krijgen nu al dagelijks aanvragen voor demonstraties.”
Hacks vroegtijdig signaleren voorkomt reputatieschade
Cybersprint is een startup uit Amsterdam, die gespecialiseerd is in de detectie en vroege notificatie van website-hacks. Vaak worden gehackte websites het eerst opgemerkt door eindgebruikers, wat voor reputatieschade zorgt bij de eigenaar van de site. Wanneer hacks voor een langere periode onopgemerkt blijven door de websitebeheerder, dan zal Google bovendien de kwaadaardige content indexeren. Wat uiteraard voor reputatieschade op een nog langere termijn kan zorgen en in het ergste geval zelfs tot verwijdering uit de zoekresultaten van Google zal leiden. Cybersprint biedt zijn klanten bescherming door hun websites realtime te monitoren en de websitebeheerders direct op de hoogte te stellen van eventuele hacks, zodat deze reputatieschade kan worden voorkomen.
Grote vraag
“Toen ik eerder dit jaar meewerkte aan de Cyber Security top in Den Haag, merkte ik dat er grote behoefte bestond aan een oplossing die cyberaanvallen op websites in een vroeg stadium detecteert,” vertelt Jansen. “Er zijn genoeg preventieve oplossingen verkrijgbaar, maar je kunt hacks helaas nooit 100% voorkomen. Is je website eenmaal gehackt, dan is het natuurlijk belangrijk dat je zo snel mogelijk actie onderneemt, vóór je gebruikers of Google zien dat je gehackt bent. In de praktijk merken websitebeheerders echter gemiddeld pas na acht uur dat er iets aan de hand is. En dat is in de meeste gevallen te laat om reputatieschade te voorkomen.” Jansen besloot daarom zelf een oplossing te ontwikkelen en al snel bleek dat hiermee een grote vraag in de markt werd vervuld. “Onze klanten zijn nu in staat om hacks snel te detecteren en onderzoek te doen naar de omvang van de hack. Vervolgens kunnen zij zelf gecontroleerd communi ceren over eventuele datalekken, in plaats van dat anderen dat doen. We hebben inmiddels veel investeerders gesproken, we krijgen dagelijks aanvragen voor demonstraties en de kers op de taart: we gaan mee op handelsmissie naar Atlanta met de minister-president.”
Bruggen slaan
De handelsmissie, die gericht is op IT-security en smart-logistics, moet bruggen slaan tussen Nederlandse technologische ondernemingen en technologiebedrijven uit Atlanta en wordt geïnitieerd door the Netherlands-American Chamber of Commerce, een organisatie die een permanente ingang voor Nederlandse bedrijven in Atlanta heeft gerealiseerd. De missie zal worden geleid door minister-president Mark Rutte en Geert Bourgeois, minister-president van Vlaanderen. De Nederlands-Vlaamse regio, ook wel bekend als de ‘Delta-regio’, wordt gezien als de toegangspoort naar Europa en is een broedplaats voor toonaangevende, innovatieve technologische ondernemingen. Atlanta, met zijn bloeiende technologische klimaat – met name op het gebied van cyber-security en financiële dienstverlening – is de gedroomde bestemming van een dergelijke handelsmissie. De bedoeling van de missie is dat de banden worden aangehaald, nieuwe contacten worden gelegd en mogelijkheden voo r toekomstige samenwerking worden verkend. De handelsmissie vindt plaats van 4 tot en met 10 oktober en er staan ontmoetingen gepland met vertegenwoordigers van grote Amerikaanse ondernemingen als Dell, Coca Cola, Paypal, Unisys en IBM.
De nood is hoog
Jansen verwacht veel van de handelsmissie, aangezien er weinig concurrentie bestaat voor zijn oplossing, terwijl het probleem dat hij oplost volgens hem bijzonder urgent is. “In het nieuws verschijnen regelmatig gevallen van website-defacements en dat heeft enorme gevolgen voor de betrokken bedrijven. Neem bijvoorbeeld het recente incident met advertenties op Ebay en Answers.com. Advertenties die malware probeerden te installeren op computers van de websitebezoekers draaiden wekenlang, zonder detectie, op deze drukbezochte sites. Iets dichter bij huis verspreidde de Telegraaf onlangs ook nog malware via online advertenties. Het is moeilijk te zeggen hoeveel computers er uiteindelijk zijn geïnfecteerd, maar de reputatieschade is natuurlijk enorm. Wij willen het internet veiliger maken door deze schade te voorkomen.”