- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 16 november 2015 08:00 uur
Voor KPN-klanten is het sinds een week niet meer mogelijk om de SMTP-servers van het bedrijf te gebruiken indien de klant geen e-mail of hosting bij KPN afneemt. Veel klanten van KPN die de SMTP-servers gebruiken in combinatie met een eigen mailserver of een eigen domeinnaam bij een externe hoster kwamen daardoor in de problemen. Het gaat daarbij vooral om zzp’ers en kleine zakelijke klanten.
Voor de getroffen klanten is het feit dat ze plotseling geen e-mail meer kunnen versturen natuurlijk een vervelende situatie. Plotseling moet er een andere SMTP-server worden ingesteld om (uitgaande) e-mail te versturen. Veel hosters bieden daar gelukkig ook de mogelijkheid toe.
Interessant is dat er ook verschillende hosters zijn die expliciet aandacht besteden aan het uitschakelen van de KPN SMTP-relay. In de meeste gevallen gaat het om een nieuwsbericht of een blog waarin melding wordt gemaakt van de uitschakeling en uitleg hoe de SMTP-servers van de hoster kunnen worden gebruikt. Interessant is dat Denit en zusterbedrijf Easyhosting zelfs melden dat ze op de dag van de uitschakeling, zelf een SMTP-server aan klanten aanbieden zodat ze mail kunnen blijven versturen.
Welke hosters iets doen met de uitschakeling van de SMTP-relay door KPN, is ook nog om een andere reden interessant. Vooral (klein) zakelijke klanten zijn getroffen door de uitschakeling. De hosters die daar iets mee doen, richten zich daarom vermoedelijk sterk op dit soort klanten. Daarnaast is het ook een vorm van pro-actieve ondersteuning van klanten in plaats van enkel te wachten tot dat klanten die getroffen zijn door het problemen, zich melden bij de helpdesk.
Op Twitter kwam ik de onderstaande hosters tegen die melding maken van de uitschakeling van de SMTP-relay door KPN. Mocht er nog een hoster ontbreken (die vóór publicatie van dit artikel) er ook aandacht aan heeft besteed, dan mag die zich melden in de comments. Dan wordt die alsnog aan het artikel toegevoegd.
Voorkom mailproblemen met #KPN, en wijzig je instellingen naar die van ons #mailprobleem #SMTPserver #mailversturen https://t.co/JtE4zimjAN
— bHosted.nl hosting (@bhostednl) November 10, 2015
SMTP servers van KPN gewijzigdhttps://t.co/GwraGlJ6vA
— RealHosting (@RealHosting) November 10, 2015
Actueel: welke SMTP-server gebruik je voor het versturen van je e-mail? Dat kan via Oxilion: https://t.co/Cgdou5ZyRU
— Oxilion (@Oxilion) November 10, 2015
KPN – Problemen met versturen e-mail: KPN heeft haar SMTP dienst uitgeschakeld. Sommige klanten zijn hierover … https://t.co/n3cuqvXwdD
— D-Hosting (@dhosting_nl) November 10, 2015
Denit activeert SMTP. https://t.co/gGf6JMn7Hx
— Denit (@denithosting) November 12, 2015
https://twitter.com/iXLhosting/status/664748600518451200