- Door
- Thijs Alink
- geplaatst op
- 17 december 2008 08:07 uur
Wie Software-as-a-Service (SaaS) aanbiedt zit de komende jaren goed. Althans, als we Gartner moeten geloven. Deze analist berekende dat de omzet van de wereldwijde Saas-markt dit jaar 6,4 miljard dollar zal gaan bedragen. Een groei van 27% ten opzichte van vorig jaar. In 2012 zal de omzet van de totale SaaS-markt zijn gegroeid tot 14,8 miljard dollar[1]. ISPam.nl wilde meer te weten komen over de SaaS-branche en vroeg hostingprovider Multrix om tekst en uitleg. Sander Nederkoorn, Marketing Manager van Multrix stond ons graag te woord.
ISPam.nl: Kunt u voor ons de huidige Nederlandse SaaS-markt beschrijven?
Sander Nederkoorn: “Er zijn inmiddels zeer veel aanbieders van SaaS-diensten, maar er zijn rond de dertig serieuze spelers. Aanbieders zijn te splitsen in partijen die hun eigen software ontwikkeld hebben en dit alleen via het SaaS-model distribueren of partijen die niet zelf software ontwikkelen maar daardoor een breder pallet aan applicaties en diensten kunnen leveren. Voorbeelden van de eerste categorie zijn Salesforce.com en dichter bij huis, Twinfield. Onder de andere categorie valt naast Multrix ook KPN, Pins en Netsourcing als serieuze spelers.”
Gartner verwacht dat de wereldwijde markt voor online software de aankomende jaren hard zal groeien. Wat zijn uw verwachtingen voor de Nederlandse markt?
“Die zal zeker groeien. Je ziet dat nog steeds maar een klein deel van de markt reeds IT uitbesteed heeft. In 2007 had 14% van de bedrijven een deel van de IT via SaaS afgenomen. Hier zit dus nog een enorm potentieel. Je ziet dat spelers als Microsoft en Google zwaar inzetten op het online model, en partijen als KPN ook proposities in de markt zet. Dit zal de markt alleen maar aanwakkeren.”
Welke SaaS-diensten staan nu nog in de kinderschoenen maar kunnen over een paar jaar wel eens veel gebruikt worden?
“Op termijn zullen niet alleen alle applicaties afgenomen kunnen worden, maar ook het Operating System. Microsoft is al bezig met Azure om dat mogelijk te maken. Dan wordt het vooral zaak om de juiste speler te vinden die de regie kan behouden en naast het zelf leveren van diensten ook applicaties van derden kan betrekken uit “de cloud” waarmee een totaalconcept aan de klant geboden kan worden. Ook SaaS-leveranciers zullen zich gaan specialiseren, omdat je nou eenmaal niet alles kan doen. Vooral op serviceniveau zal het onderscheid gemaakt worden.”
Hoe overtuigt u een ondernemer, die stellig gelooft in gebruik van offline software, dat hij gebruik moet gaan maken van de SaaS-diensten van Multrix?
“Nu het economisch tegenzit is vooral het kostenaspect van groot belang. Je krijgt een hoger serviceniveau wat goed is voor je continuïteit tegen kosten waar je het zelf niet voor kan doen. Bovendien zijn de kosten per gebruiker per maand, dus hoef je niet vooraf te investeren en heb je ook geen ongebruikte software op de plank liggen. Zeer belangrijk in deze tijd is dat het je kosten volkomen voorspelbaar maakt.”
Afgelopen zomer hield Forrester een onderzoek naar weerstand tegen SaaS onder Amerikaanse en Europese bedrijven. De helft van de respondenten twijfelde over het niveau van de beveiliging. Daarnaast vreesde 39% van de bedrijven problemen door het uitvallen van de dienst. Nog eens 39% van de respondenten werd afgeschrikt door de complexiteit van het kostenmodel[2]. Hoe stelt Multrix deze bedrijven gerust?
“Over de complexiteit van het kostenmodel zijn we snel klaar. Dat is heel simpel en volledig transparant. Wij hanteren een prijs per gebruiker per maand. Makkelijker kan niet. Service Level niveaus worden in een SLA vastgelegd. Multrix gaat daarin een stapje verder door inmiddels een SAS70 rapport te kunnen overleggen. Daarin staat vermeld hoe we onze processen en controleslagen daarop ingeregeld hebben. PricewaterhouseCoopers geeft in dit rapport haar bevindingen op onze processen en controleslagen. Ook daarin zijn we dus transparant en zo kunnen onze klanten zien dat we een zeer veilige en robuuste omgeving voor ze creëren.”
Nu SaaS zo in de belangstelling staat en men verwacht dat de markt voor online software enorm zal gaan groeien, zouden veel webhostingproviders wel eens kunnen overwegen om over te stappen op aanbieden van online applicaties. Hoe makkelijk of moeilijk is het voor een webhostingprovider om in de SaaS-markt te stappen?
“Websites in de lucht houden is heel wat anders dan complexe infrastructuren om bedrijfskritische applicaties altijd beschikbaar te houden. Ik zou deze partijen aanraden met Multrix te komen praten over een samenwerkingsverband omdat wij reeds over de infrastructuur beschikken die ook via partners inzetbaar is. De partner kan zich dan specialiseren in een bepaalde vertical of applicatie en de eigen diensten uitbreiden met SaaS-diensten.”
Stel een ontwikkelaar van software besluit online software te gaan ontwikkelen en vraagt of Multrix de hosting kan verzorgen. Welke stappen dienen er allemaal te worden genomen voordat de software daadwerkelijk kan worden aangeboden?
“De stappen voor Multrix bestaan uit verschillende onderdelen:
- Allereerst dient er een juridisch document te zijn als basis voor de vervolgstappen.
- Een technisch actieplan over het daadwerkelijk implementeren van een ontwikkelomgeving. Hiervoor beschikt Multrix over een aantal uitgebreide sjablonen;
- Een actie om afspraken te maken over de verlangde servicegraad. Uiteindelijk leidt dit tot een Service Level Overeenkomst;
- Een actie waarbij we samen onderzoeken hoe we elkaar kunnen helpen de ontwikkelde software te verkopen.”
Bedankt voor dit interview.
Interview door Thijs Alink | ISPam.nl
Stel uw vraag aan Sander Nederkoorn (Marketing Manager Multrix).
Hebben wij een onderwerp niet behandeld? Of heeft u naar aanleiding van het interview nog vragen? Stel dan uw eigen vraag aan Sander Nederkoorn. Plaats een reactie onder dit interview. Morgen zal Sander de reacties bekijken en de vragen beantwoorden.
[1] Gartner; oktober 2008; Market Trends: Software as a Service, Worldwide, 2007-2012
[2] Forrester; april 2008; SaaS Clients Face Growing Complexity