- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 30 november 2015 08:00 uur
Het grootste deel van de hosters vermeldt zijn prijzen exclusief btw, terwijl ze verplicht zijn om hun prijzen inclusief btw te vermelden. Een veel gehoorde reactie op het bericht dat daarover op ISPam.nl verscheen, was dat er nog veel meer schort aan de transparantie van de prijzen die hosters hun klanten in rekening brengen.
Het meest voorkomende gebrek aan transparantie in de prijzen van hosters is en blijft het feit dat er prijzen exclusief btw worden vermeld. Echter zijn er nog veel meer manieren waarop de prijs die de klant uiteindelijk betaald hoger uitvalt, soms direct en soms pas na het eerste jaar of het aflopen van de initiële contractsperiode.
Een eerste voorbeeld is het hanteren van een actieprijs die alleen het éérste jaar geldt en dat het jaar daarna een hogere prijs moet worden betaald is op zich niks mis mee. Echter moet het dan wel duidelijk voor de klant zijn dat de prijs die hij het eerste jaar betaalt, lager is dan het jaar daarop. Helaas is het niet altijd even duidelijk dat een volgend jaar een hogere prijs geldt. Vaak wordt bijvoorbeeld enkel met een sterretje verwezen naar de kleine lettertjes of staat de actieprijs groot in beeld en de normale prijs met een streep erdoorheen.
Een variatie op het thema dat ik recent bij een hoster tegenkwam, is het vermelden van een sterretje bij alle prijzen waarbij het sterretje verwijs naar kleine lettertjes waarin staat dat de prijzen inclusief een bepaald percentage ‘instapkorting’ zijn, die enkel gelden voor de initiële contractsperiode.
Een andere voorbeeld is het hanteren van opstart (of setup) kosten. Dat moet voor de klant duidelijk zijn. En ook die worden niet altijd even duidelijk worden gecommuniceerd. Die worden vaak maar op één plaats en in veel kleinere lettertjes dan de prijs genoemd. Daarnaast kunnen er ook vraagtekens bij worden gesteld of het hanteren van setupkosten bij diensten die geautomatiseerd worden opgeleverd wel normaal is. Al realiseer ik mij dat dat een andere discussie is.
In sommige gevallen is er echt sprake van een discutabele praktijk waarbij de klant bijna bewust voor het lapje wordt gehouden en de daadwerkelijke prijs goed verstopt wordt. In de meeste gevallen gaat het er echter vooral om dat de klant het aanbod net even beter dan normaal moet bestuderen om precies te begrijpen wat die uiteindelijk betaalt.
Wat opvalt is dat het vooral heel grote hosters met tienduizenden klanten zijn die hun prijzen op deze manier presenteren. Het lijkt helaas bij hun businessmodel te horen. De namen van deze partijen ga ik hier (nog) niet noemen. Al zou het wel goed zijn als ze hun werkwijze op dit punt veranderen.
Tussen de heel grote hosters is ook één positieve uitzondering, die prijzen inclusief btw vermeldt, en geen actietarieven vermeldt. En van een product waar ze het eerste jaar wél 50% korting opgeven, wordt de normale prijs groot vermeld met de melding dat je daar korting op krijgt. De aanbieder in kwestie is mijndomein.nl. Andere grotere hosters zouden daar een voorbeeld aan mogen nemen!