- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 16 februari 2007 16:35 uur
De een half jaar geleden aangekondigde onafhankelijke geschillencommissie voor internetproviders is een feit. De Consumentenbond en een groot aantal internetproviders waaronder KPN, Orange, Tiscali, Speedlinq en de kabelbedrijven @Home, Casema en UPC hebben overeenstemming over de oprichting daarvan bereikt.
Allereerst gaan de deelnemende providers hun eigen (algemene) voorwaarden toetsen aan de gemaakte afspraken en waarnodig zullen die worden aangepast zodat ze daarmee in overeenstemming zijn. Uiteindelijk is de verwachting dat de geschillencommissie in mei daadwerkelijk aan de slag kan gaan.
Volgens de Consumentenbond is het nu nog zo dat internetproviders problemen niet goed en snel worden opgelost. De geschillencommissie moet daar verandering in gaan brengen. Uiteindelijk hoopt de Consumentenbond dat alle internetproviders (accessproviders) zich zullen aansluiten bij de geschillencommissie.
Wat ik me afvraag is in hoevere zo’n geschillencommissie echt zoden aan de dijk zet. De behandeltermijn van mening geschillencommissie loopt al snel op tot een half jaar. Voor de problemen waar normaliter een rechter aan te pas dient te komen, is een geschillencommissie een goed alternatief. Al vraag ik me dus af of een geschillencommissie ook nuttig is om prolemen “goed en snel” op te lossen, gezien de meestal (relatief) lange behandeltermijn.