Jonge challenger snelst groeiende provider van Nederland
- Bedrijfsnieuws van
- FiberNL
- geplaatst op
- 18 januari 2016 10:50 uur
Fiber Nederland (Fiber NL) – aanbieder van internet, telefonie, televisie en smart home-oplossingen – neemt concurrent Stipte (voorheen Scarlet Nederland) over. Samen met Stipte wil de jonge ‘challenger’ – naar eigen zeggen de snelst groeiende provider van Nederland – de markt blijven uitdagen en klanten blijven verrassen met nieuwe diensten, verbeterde service en scherpe prijzen.
Fiber NL werd drie jaar geleden opgericht door Martijn van Scherpenzeel die al eerder met bedrijven als het groene energiebedrijf Oxxio de gevestigde energiemarkt opschudde. Het bedrijf werkt onafhankelijk van netwerkexploitanten. Daardoor is Fiber NL in staat via het best beschikbare netwerk zijn diensten aan te bieden: via vrijwel alle Nederlandse glasvezelnetwerken of, indien dit niet mogelijk is, via het landelijk dekkende VDSL-netwerk. De provider is onafhankelijk van internationale spelers en weet de concurrentie voor te blijven door menselijk verstand en technologie samen te brengen.
Martijn van Scherpenzeel, dga van Fiber NL: “Tussen grootmachten als KPN en Ziggo is Fiber NL een relatief kleine speler, maar in zo’n geconsolideerde markt heeft de concurrentie over het algemeen meer te verliezen dan te winnen. Als kleinere partij zijn we flexibeler, creatiever, servicegerichter en in staat sneller in te spelen op trends.” Dat het de onderneming lukt de concurrentie voor te blijven, bleek o.a. in 2015 door eerder dan KPN te starten met het aanbieden van smart home-oplossingen. Fiber NL nam hiervoor een meerderheidsbelang in het technologiebedrijf SmartAlarm waarmee het eigen domoticadiensten aanbiedt.
Stipte werd in 1992 opgericht als Scarlet Nederland als onderdeel van de Amerikaanse Telegroup en is daarmee een van de oudste providers van Nederland. In 1999 ging Scarlet zelfstandig verder met investeerders NeSBIC en Egeria, de investeringsmaatschappij van de familie Brenninkmeijer. Na een series van overnames (waaronder het Belgische Tiscali) werd Scarlet in 2004 bij het grote publiek bekend met de introductie van het ‘triple-play’-pakket. Het internetpakket werd aangeprezen door een halfnaakte Beau van Erven Dorens op cowboylaarzen. In 2008 werd het door Belgacom overgenomen voor 175 miljoen euro, en in 2014 door middel van een managementbuy-out onder leiding van directeur Matthijs Kamp. Waarvoor Stipte nu is overgenomen, maakt Fiber NL niet bekend. Bekend is wel dat directeur Matthijs Kamp toetreedt tot de directie van Fiber NL.
Van Scherpenzeel; “Met de overname van Stipte, dat bekendstaat om zijn operational excellence en qua organisatie en merk goed aansluit bij Fiber NL, hopen we onze rol als challenger verder uit te breiden. We zijn dan ook verheugd Matthijs Kamp als partner te verwelkomen en samen te werken met een enthousiaste groep professionals. Deze overname heeft geen invloed op het personeelsbestand en levering van diensten aan klanten van Stipte.”