- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 22 december 2008 08:03 uur
Lycos stopt met webhosting en daarom moeten klanten gedwongen wegverhuizen. Als klanten echter niet naar STRATO maar naar een andere hoster overstappen probeert Lycos de verhuizing te frustreren melden verschillende hosters aan ISPam.nl. Een hoster meldde dat Lycos de AUTH-ID alleen stuurt naar het technisch contact van de domein van de klant, dat in alle gevallen Lycos zelf is. Een ander voorbeeld staat in de comments op ISPam.nl, de letterlijke reactie van Lycos is:
Wanneer niet ingaat op het aanbod van onze partner STRATO en besluit uw producten bij een andere partij onder te brengen, wordt uw verhuis aanvraag of opzegging later in behandeling genomen. Uw eventueel vooruit betaalde bedragen zullen wij dan pas kunnen restitueren vanaf het moment dat LYCOS de opzegging van uw contract bevestigd.
Op zich is dat natuurlijk al schandalig, een hoster is namelijk verplicht op eerste verzoek de AUTH-ID code te geven, maar in dit geval speelt er ook grote onzekerheid een rol, omdat het niet lang meer zal duren voor dat Lycos haar dienstverlening staakt. Daarmee zou kunnen worden gesteld dat Lycos klanten feitelijk dwingt om naar STRATO over te stappen, omdat er anders het risico bestaat dat hun website elk moment uit de lucht kan gaan.
Uiteraard hebben we Lycos om een reactie gevraagd, echter was de perswoordvoerder van Lycos niet bereikbaar voor commentaar. Ook STRATO hebben we gevraagd wat zij vinden van de handelswijze van Lycos. STRATO CEO Damian Schmidt geeft echter aan geen commentaar te kunnen geven op interne aangelegenheden van Lycos.
Inhoudelijk is er ook nieuws over de verhuizing van Lycos naar STRATO. Het is nu mogelijk om geautomatiseerd over te stappen van Lycos naar STRATO. Webwinkeliers die gebruik maken van de Lycos webshop kunnen volledig geautomatiseerd naar STRATO overstappen omdat zowel Lycos als STRATO gebruik maken van ePages. STRATO garandeert dat alle belangrijke data behouden blijft en de webwinkel 1 op 1 wordt overgezet. Gezien de drukke kerstperiode voor webwinkeliers zal de verhuizing van de shops plaats vinden vanaf januari 2009.
Voor de webhostingklanten gaat de verhuizing niet volledig automatisch. De e-mail accounts, inclusief alle instellingen en inhoud kan automatisch worden overgezet van Lycos naar STRATO. De inhoud van de websites wordt niet automatisch verhuist.
STRATO CEO Damian Schmidt zegt hierover tegenover ISPam.nl:
Een automatische verhuizing is in dit geval niet zomaar mogelijk omdat de structuur van de hostingpakketten bij elke aanbieder verschilt. Om ervoor te zorgen dat elke klant zijn content kan verhuizen, ondersteunt STRATO de klant echter optimaal door een uitgebreide FAQ-database ter beschikking te stellen. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het speciaal in het leven geroepen overstapteam dat via een gratis hotline is te breiken.
Daarmee is het overstappen voor klanten met een webhostingpakket net zo makkelijk of moeilijk van STRATO als naar een andere provider zoals bijvoorbeeld de hosters die zich verenigd hebben in het MoveMySite.eu collectief. Desondanks verwacht Schmidt dat het grootste deel van de Lycos klanten over zal stappen naar STRATO. De overstapactie voor Lycos klanten is door STRATO met een maand verlengd tot 31 januari 2009.