- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 9 maart 2016 08:00 uur
De ICT-top is nog steeds een mannenbolwerk, maar zo langzamerhand komt er een generatie jonge vrouwen die – om maar eens een flauwe woordspeling te gebruiken – hun mannetje staan in de business. Anne-Sophie Lotgering hoort bij die generatie. Haar talent werd ontdekt en erkend bij Orange, waar ze nu, Senior Vice President Europe, Russia and CIS is bij Orange Business Services Wat drijft haar en hoe haalt ze het beste uit de zevenhonderd mensen die aan haar rapporteren, voor wie ze verantwoordelijk is? Het resultaat is een openhartig gesprek aan de hand van zeven kernwoorden. “De toekomst is een mooie belofte.”
Wereldburger
“Ja, ik zie mijzelf als een wereldburger. In de eerste plaats wel Europeaan, maar absoluut een wereldburger. Mijn vader is een Nederlander, mijn moeder Frans. Ik heb eigenlijk mijn hele leven in het buitenland gewoond: in Afrika, later in Aziatische landen. Mijn opvoeding is dus bijzonder multicultureel geweest, iets dat ik mijn eigen kinderen ook meegeef; hen de kans gunnen om nieuwe culturen te ontmoeten, zeker ook buiten Europa. Mijn werkzame leven heb ik tot nu toe vooral in Europese landen doorgebracht, met wat uitstapjes naar Afrika en de VS. De internationale ervaring in mijn jeugd heeft mij echt gevormd, daardoor ben ik wie ik ben. Ik bewaar nog erg levendige herinneringen aan de tijd die ik heb doorgebracht in Addis Abeba in Ethopië, waar ik als kind woonde. Ik ging naar een Franstalig Lycée, als enig meisje met een lichte huidskleur. Ik herinner mij de eerste dag: ik huilde veel. Een ander meisje met wie ik nog steeds contact heb, nam me mee naar het toilet en droogde mijn tranen bij de wastafel. Ze zei: hoe kan iemand met haar dat de kleur heeft van de maan, zo huilen? Dit neem ik nog altijd mee in mijn huidige werk: je kunt totaal verschillend zijn van iedereen om je heen, maar gewaardeerd worden juist omdat je anders bent. Ik werk in een omgeving met vooral mannen om me heen. Ik zorg ervoor dat iedereen mij accepteert zoals ik ben.”
Toegevoegde waarde
“Ik probeer er altijd te zijn voor mijn mensen. Mijn bijdrage zal klein zijn in de dagelijkse activiteiten van de teams, maar het moet wel betekenisvol zijn. Dat moet het perspectief zijn van een manager. Je moet in staat zijn om iets op tafel te leggen waar anderen nog niet aan hebben gedacht – mensen uitdagen. Dan heb je als manager toegevoegde waarde. Het geldt eigenlijk voor iedereen. Je kunt pas van toegevoegde waarde zijn voor klanten, als jij een stap verder durft te denken. Links, rechts, een gekke gedachte, out-of-the-box: dat maakt niet uit. Uiteindelijk ontstaan uit die gedachtes de oplossingen die onze klanten echt verder helpen. Open-mindness: dat is het belangrijkste. Dat geldt voor alles. Vaak ben ik verbaasd over mensen die niet durven toe te geven dat ze iets niet begrijpen, in sommige businessculturen is het blijkbaar not done om toe te geven dat je iets niet hebt begrepen. Ik vind het juist belangrijk dat mensen hun hand dan opsteken. Zeg het. Je komt als persoon alleen maar vooruit als je durft te vragen. Dan kun je anderen ook verder helpen.”
Technologie
“Technologie is alom tegenwoordig. Je hebt twee keuzes: je kunt het omarmen of je kunt het negeren. Als je ervoor kiest om het te omarmen, dan moet je bereid zijn om te leren. Ik behoor bij de generatie die probeert bij te blijven, die nieuwe technologie omarmt en het wel wil begrijpen. We nemen het nog niet zomaar aan, zoals de jongste generatie. In onze business moeten we ook begrijpen hoe die technologie die zich zo razendsnel ontwikkelt, onze toekomst gaat vormgeven – en hoe het onze business gaat veranderen. Bedrijven als Orange Business Services moeten zich voortdurend aanpassen. Dat is niet eenvoudig. Het is een continu proces van veranderingen, voor het bedrijf en voor de medewerkers. Technologie kan dan ook bedreigend zijn, als je steeds jouw manier van werken moet aanpassen. Toch moeten we die veranderingen omarmen.”
Vrouw
“Deze business is een mannenwereld, dat is duidelijk. Natuurlijk: vrouwen behoren dezelfde mogelijkheden te krijgen als mannen, maar dat betekent niet dat vrouwen automatisch voorrang dienen te krijgen als een man over dezelfde kwalificaties beschikt. Je moet vrouwen en mannen echt gelijk behandelen. Ik denk wel dat een vrouw anders naar zaken kijkt, heb dat ook al diverse keren ervaren gedurende mijn carrière. Vrouwen stellen zichzelf meer en vaker vragen. Doen we wel de juiste dingen? Misschien spelen emoties ook wel meer mee in de manier waarop we gebeurtenissen analyseren, beslissingen nemen over de volgende stappen en hoe we mensen benaderen. Dat is prima, wat mij betreft. Je moet als vrouw niet willen veranderen omdat een bepaalde businesscultuur dat van je verlangt. Ik heb, als vrouw, bepaalde kernwaarden. Daar wil ik aan vasthouden. Als je dat verandert, dan verander je als mens en ben je niet echt meer. Een bedrijf moet de ruimte daarvoor gunnen. Hetzelfde geldt voor de invulling van de rol als manager. Een manager moet van visie getuigen, een strategie hebben. Het is niet de persoon met noodzakelijkerwijs de meeste technologische kennis. Een leider schept een omgeving waarin mensen met die technologische kennis tot hun recht komen: je schept de juiste context. Je moet wel een voorbeeld zijn als manager. Als je wilt dat jouw mensen zich op een bepaalde manier gedragen, dan moet je leiden door het goede voorbeeld geven.”
Toekomst
“Onzeker, maar spannend. Maar ik geloof dat de toekomst maakbaar is: het is wat je wilt dat het moet zijn. Maar tegelijkertijd kan het beangstigend zijn. Je kunt de beste plannen hebben, maar er zullen altijd onzekerheden zijn. Je moet wel een duidelijke visie hebben op die toekomst en binnen die visie moeten wij content en context leveren, waarbij je je niet teveel moet laten afleiden door die onzekerheden. Het is een mooie belofte, met mooie uitdagingen. Mijn toekomst? Ik heb geen idee waar ik over vijf jaar sta, eerlijk niet. Ik denk niet in zulke termen. Ik had vijf jaar geleden ook niet bedacht dat ik nu hier zou zitten.”
Business
“Het is zo’n veelomvattend woord geworden. Het gaat erom dat je zinvolle dingen doet voor je klanten. Onze business is dat we technologie eenvoudig maken voor onze klanten, en de toegevoegde waarde overbrengen. Als we in staat zijn om al die nieuwe technologie goed uit te leggen aan onze klanten en vooral wat het voor hen kan betekenen, welke tastbare voordelen het kan opleveren, dan zijn we met de juiste dingen bezig. En dat doen we. Onze klanten moeten begrijpen wat we proberen te bereiken. Wij moeten begrijpen wat onze klanten nodig hebben. Het gaat niet om producten. Dat is iets dat we te snel doen in onze business: producten pitchen. ‘Kijk eens: we hebben een geweldige nieuwe feature in product x.’ Dan adresseer je maar een heel klein stukje van de behoefte van een klant. Je moet altijd kijken naar het grotere geheel. Het is een andere manier van denken. Klanten vragen mij wel: kun je dit of dat leveren? Mijn antwoord is altijd: natuurlijk kan ik dat, maar waarom wil je dat? Ik wil begrijpen waarom hij naar dat ene specifieke product vraagt. Vaak gaat het om een oplossing voor een klein probleem dat voortkomt uit een groter complex binnen een organisatie. Zo creëer je toegevoegde waarde. Zo wordt je partners.”
Orange
“Orange is het bedrijf dat mij in 2002 overtuigde dat ik bij hen moest komen werken. Ik ben nog altijd heel blij dat ze dat hebben gedaan. Ze hebben mij ongelooflijke mooie kansen geboden, in diverse projecten, in veel verschillende landen. Bovendien is Orange een erg zorgzaam bedrijf richting haar medewerkers. Dat vind ik erg belangrijk. Ik ben echt trots dat ik voor dit bedrijf mag werken. Nog steeds.”