- Door
- Redactie
- geplaatst op
- 15 maart 2016 10:00 uur
IT-dienstverlener KEMBIT en Uniserver trekken al zes jaar samen op als partners. Toch is er hierin enige vrijheid, omdat KEMBIT een keuze wil hebben bij advisering over technologie. “Maar dat zorgt voor een gezonde spanning die ertoe bijdraagt dat wij allebei steeds de beste kwaliteit aan klanten willen leveren”, zegt Wouter van Loon, directeur Services bij KEMBIT. “Dat houdt ons allebei scherp en gaat al jaren goed.”
KEMBIT is ooit begonnen als detacheerder van mensen die IT-infrastructuren ontwerpen, bouwen en beheren. De onderneming is vooral actief in Limburg en Noord-Brabant. Alle grote bedrijven in deze regio zijn klant van KEMBIT. Denk aan Philips, Essent, en DSM. Maar in de loop der jaren is KEMBIT zich meer gaan toeleggen op IT-dienstverlening; inmiddels voeren services de boventoon. Er zijn twee bedrijfsonderdelen. Het eerste ontwerpt, bouwt en beheert applicaties. Het tweede doet dit op het vlak van IT-infrastructuur. KEMBIT richt zich op middelgrote tot grote organisaties in het zuiden van het land. Het bedrijf heeft ongeveer honderd medewerkers.
Zelf doen?
Bij die organische overgang van detacheerder naar een dienstverlenend bedrijf ontstaat op enig moment de vraag of je zelf een IT-platform gaat bouwen en aanbieden. “Wij hebben er zes jaar geleden voor gekozen niet zelf een datacenter vol te stouwen met apparatuur. We hebben ons eigenlijk nooit bemoeid met in- en verkoop van hardware. Dat is niet ons ding. We willen excelleren in dienstverlening. We hebben nog wel een tijdje een hosted Exchange-omgeving gehad, omdat Microsoft daar zo erg op aandrong, maar die hebben we al vrij snel weer afgebouwd.”
Vervolgens is gezocht naar een partner, die de infrastructuurdiensten volgens het Opex-model (betaal wat je gebruikt) kon leveren. “Er waren toen veel partijen op de markt, maar we zijn uiteindelijk bij Uniserver uitgekomen vanwege hun partnermodel: een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de beste oplossing voor de eindklant te maken. Wij wilden geen scheiding tussen de ene partij die de IT-diensten aan de eindklant levert en beheert, en de andere partij die de benodigde infrastructuur ter beschikking stelt. In onze ogen trekken partners samen op; zijn ze gelijkwaardig aan elkaar. Het stapelen van marges in een keten leidt volgens ons niet tot een duurzaam model. Uniserver deelt deze visie.”
Vrijheid in adviseren
KEMBIT wil de vendor lock-in voor eindklanten zo klein mogelijk houden, ook bij cloud computing. Daarom is de relatie met Uniserver niet exclusief. “Wij willen de vrijheid hebben onze klanten een andere technologie – bijvoorbeeld Azure of Amazon – te adviseren dan die van Uniserver. In de praktijk komt dat ook voor. Het hangt van de wensen van de klant en van het bestaande platform.”
Niettemin werken beide bedrijven intensief samen. “Wij bedenken samen oplossingen voor de eindklant, we gaan samen met de eindklant het gesprek aan. Wij bespreken met elkaar hoe we de toekomstige ontwikkelingen zien en benaderen, hoe we dat samen kunnen doen. Wij leveren ook een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van de diensten die Uniserver levert. Alle praktijkervaring die wij opdoen, sluizen we door naar Uniserver.”
Oplossen
Van Loon beschrijft de onderlinge relatie als transparant, uitdagend en scherp. “De inhoud staat altijd vooraan, maar natuurlijk is er ook een vertrouwensband als je samen optrekt. Vertrouwen ontstaat in het nakomen van afspraken, maar ook in hoe je samen moeilijkheden oplost. In elk project kom je hobbels tegen. Dat is niet te vermijden en het is ook niet erg. Het gaat erom hoe je die hobbels samen oplost. We hebben ervaren dat we er altijd samen uitkomen.”
Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!
Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.