Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

PvdA: Wetsvoorstel voor verbod op stilzwijgende verlenging

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 6 maart 2007 15:46 uur

Partij van de Arbeid (PvdA)PvdA-kamerleden Martijn van Dam en Ferd Crone gaan een wetsvoorstel indienen om te verbieden dat contracten, waaronder veelal abonnementen, van consumenten nog langer elke keer opnieuw met één jaar worden verlengd.

PvdA-kamerlid Ferd Crone zegt hierover:

De consument ontvangt vaak alleen achteraf een factuur of bankafschrijving. Dan is het te laat is om op te zeggen en je zit dan weer een jaar aan een abonnement vast.

Dat is zeker een punt waar ik de heer Crone volledig gelijk in geef. Aan de andere kant gaat dit wetsvoorstel, mits het wordt aangenomen, ook grote gevolgen hebben voor ondermeer webhosters. Het gros van de webhosters maakt gebruik van stilzwijgende contractverlenging, met enige regelmaat leidt dat tot een (onterechte) negatieve ervaring op ISPGids.com van een boze klant die zijn contract niet tijdig had opgezet en nu nog één jaar aan het contract vastzit.

Indien het wetsvoorstel wordt aangenomen, zal een contract maximaal verlengd mogen worden met 3 maanden of worden omgezet naar een overeenkomst voor onbepaalde tijd met een maximale opzegtermijn van 1 maand. Het is dus geen probleem om de overeenkomst door te laten lopen. Al kun je de overeenkomst maar met maximaal 3 maanden verlengen, een jaar vooruit factureren is dus niet meer mogelijk, tenzij de klant het contract voor nog eens één jaar verlengd.

Praktisch gezien kan er in plaats van de factuur wel een offerte worden gestuurd, die in principe het zelfde is als de jaarlijkse factuur, behalve dan dat er geen verplichting bestaat om te betalen. Wat betreft domeinnamen, die kunnen naar mijn idee zonder meer worden verlengd, wanneer er van de mogelijkheid gebruik wordt gemaakt om het contact om te zetten naar een contract voor onbepaalde tijd.

De enige vraag die daarbij blijft is hoe bij een domeinnaam de looptijd moet worden gezien. In theorie zou de wetgever of de rechter kunnen beslissen dat een domeinnaam een abonnementsdienst is voor onbepaalde tijd en dat het feit dat een domeinnaam door de webhoster met één jaar verlengd kan worden een ondernemers risico is en dat de klant dus niet de registratiekosten voor één jaar maar enkel tot op het moment dat de domeinnaam heeft opgezegd, met de maximale opzeg termijn van één maand, hoeft te betalen.

Zoals elk nadeel zou dit wetsvoorstel ook voordelen hebben en dat is ook zo. Allereerst zorgt het er voor dat consumenten eenvoudiger kunnen overstappen naar een andere webhoster, wanneer de huidige webhoster er een potje van maakt of relatief duur is. Het zou dus kunnen zorgen voor wat meer beweging in de markt en (nieuwe) concurrentie in de markt mogelijk maken. Dat is naar mijn idee zeer welkom.

Het is overigens niet de eerste keer dat PvdA een poging doet om tot een verbod op stilzwijgende verlenging te komen. In 2005 en 2006 heeft PvdA als oppositie partij ook al enkele pogingen gedaan, enkel zonder al te veel succes blijkt uit deze nieuwe ontwikkeling. Gisteravond bleek al dat het CDA positief is over het wetsvoorstel en de Christenunie is ook voorzichtig positief. Dus wellicht zal dit concept wetsvoorstel uit 2005 het dit keer wel halen.

Alexander, 6 maart 2007 8:14 pm

Dit is heel veel werk. Je moet zo'n dergelijke brief (want email leest de helft niet of heeft een andere) ook een maand van te voren sturen. Daarnaast lijkt kan dit alleen maar tot vervelende situatie's leiden. Klant leest brief maar vergeet te verlengen, en vervolgens zegt ISP het belangrijke domein op. Daarnaast is een overeenkomst met onbepaalde tijd en opzegtermijn van 1 maand lastig i.v.m. domeinkosten, maar ook voor de vooruitbetaling. Een klant betaalt nu per jaar. Wat doe je dan, autoincasso elke maand (lekker nuttig voor 2,50), of wel jaarbedrag laten betalen en bij opzegging verschil terugstorten?

Danny van der Mast, 6 maart 2007 8:35 pm

Alexander -> Het mag geen stilzwijgende verlenging zijn. Dus het mag wel 2 maanden van tevoren een brief zijn naar de klant, Uw domein wordt over 2 maanden automatisch verlengd. U heeft nog 1 maand om op te zeggen.

Het kan wel handig zijn, maar ik vind dat de eigenaar akkoord is gegaan met een contract van 1 jaar met stilzwijgende verlenging en dan moet je het maar niet vergeten. Van de politie krijgt je toch ook gelijk een bon als je je identiteitskaart vergeet? Hell! je wordt zelfs opgesloten als ze even een slecht humeur hebben.

Antagonist Webhosting, 6 maart 2007 9:32 pm

Wij werken al een tijdje op basis van zelfstandig verlengen. De klant moet dus zelf aangeven dat hij wil verlengen. De klant doet dit door voor een volgend jaar te betalen.

Dit werkt voor ons uitstekend en het scheelt ook een hoop gezeur.

Mark, 7 maart 2007 12:07 am

Het is geen bezwaar mits er een ruime overgangsperiode wordt gehanteerd en een email volstaat. In het geval dit er doorkomt verwacht ik wel een prijsstijging van domeinnamen om het risico te beperken (of er moet iets komen dat ervoor zorgt dat alle TLD's ook per maand of kwartaal kunnen).

Valt de domeinnaam en andere op maat gemaakte diensten niet binnen deze regeling dan is er mijn inziens niets aan de hand. Een hostingpakket op zich per kwartaal of maand kan wel (enige is dat wij met losse facturatie kosten zullen komen aangezien per maand factureren duurder is dan per jaar).

Randy ten Have, 7 maart 2007 1:09 am

Ik vraag me af hoe het geldt voor gepersonaliseerde diensten, zoals domeinnamen. Neem bijvoorbeeld de retatief dure .nu, .fm of .tv domeinen die je voor een periode van 2 jaar dient te registreren.

Nijman, 7 maart 2007 6:30 am

De PvdA wil eigenlijk grote jongens aanpakken die misbruik maken van allerlei regeltjes. Ze vergeten alleen dat het MKB, zoals altijd, de klos is.
Heb meneer van Dam geschreven en voorgelegd of het niet beter (en eerder haalbaar) is om bedrijven bv. 4 maanden van te voren hun klanten in te laten lichten over de verlenging.
Tevens verteld dat we in de hostingwereld bijvoorbeeld met de papierafwikkeling van SIDN zitten.

Erwin, 7 maart 2007 8:28 am

Het zou prettig als de PVDA het volk eens stop te behandelen als onmondige kindertjes!

Als je niet in staat bent te onthouden dat je een contract hebt lopen (wat je als volwassen persoon gelezen en getekend hebt), kun je beter helemaal geen contracten afsluiten.
Of je moet even meteen een opzegging sturen nadat je je vergist hebt, big deal.

Vadertje staat heef het beste met zijn achterlijke kindertjes voor en schijt regel na regel uit zodat die kindertjes niet zelf hoeven te denken.
Laten ze zich eerst eens concentereren op alle andere dingen waar ze zich tegenaan bemoeien en die sindsdien zo fantastisch zijn!

Keenondots, 7 maart 2007 9:13 am

Inderdaad wat een onzin weer. Iemand die zelf niet na kan denken om z'n abo op te zeggen heeft te veel PvdA gestemt. Een reminder 4mnd vantevoren kan netjes zijn, maar om dat te verplichten?! Elke nederlander wordt geacht de wet te kennen, maar de rest mag hij vergeten?

Victor, 7 maart 2007 9:28 am

Waar bemoeit de overheid zich mee? Je bent een grote jongen, als je geen contract wenst dat stilzwijgend verlengd dan ga je naar een provider waar dat niet het geval is. Zoiets heet vrije marktwerking. Maar dat is iets waar ze bij die rooien van de PVDA nog nooit van gehoord hebben!

Nijman, 7 maart 2007 9:56 am

Je moet dit niet zo zeer op de hostingsector betrekken (al krijgen we er wel mee te maken). Dit is meer bedoeld voor sectoren als telefonie en vooral kranten/magazines. Je weet wel met hun fijne aanbiedingen voor een jaar en dan die kleine regeltjes dat als je niet opzegt het automatisch wordt verlengd.
Het zou beter zijn als PvdA op zelf-regulering van die sectoren zou sturen.

Stef, 3 maart 2008 10:46 am

Geweldig idee! Mijn vriendin en ik gaan samenwonen. Nu moeten wij een half jaar lang een dubbel internet abonnement betalen omdat het contract stilzwijgend is verlengd in een bepaalde tijd van 1 jaar. Heb geen probelemen met een contract met minimale looptijd van een jaar en een verlenging van contract na een jaar in een contract voor onbepaalde tijd.

Harry, 11 augustus 2008 11:46 am

Jaarcontracten voor het eerste jaar, helemaal mee eens...maar nu komt het, stilzwijgend verlengen en ook maar precies 1 maand voor de afloop binnen dat jaar opzeggen.

Dit zijn voor mij gewoon Mafia praktijken en moeten hardhandig aangepakt worden.

Scheveninger, 21 maart 2009 3:28 pm

Helemaal mee eens. Mafia praktijken. Het valt mij op dat de mensen die hier op tegen zijn nagenoeg bedrijven zijn die van deze regeling meestal profiteren en vaak misbruik gemaakt wordt ten kosten van de consument.
Er is niets mis mee om een kennisgeving naar de klant te sturen met de exacte datum waarop het contract verlengt wordt en het uiterste opzeg datum.
Als een contract om praktische redenen zoals hierboven genoemd worden bij domeinnamen een jaarverlening wenselijk is dan ben ik van mening dat kenninsgeving voor het verstrijken van het opzegtermijn verplicht moet worden.
Voor diegene die roepen over dat klant vergeet te verlengen en extra kosten dat is lulkoek. Automatisch verlenging kan ook zonder stilzwijgend verlenging. Zie eerdere uitleg.
En voor diegene die roepen dat een e-mail hiervoor moet volstaan dan moet een e-mail ook volstaan voor opzegging en niet zoals het nu vaak het geval is dat de klant altijd verplicht wordt om per aangetekende brief op te zeggen.
Bedrijven meten nu met twee maten in hun voordeel.
Niet alle bedrijven hanteren hetzelfde opzegtermijn. Je ziet het bos door de bomen niet meer. De ene moet je een maand van te voren opzeggen weer de anderen 2 of 3 maanden.
Mij n voorbeeld: Ik was 14 dagen te laat met opzeggen van mijn inboedel verzekering volgen s het opzegtermijn omdat ik de exacte datum niet meer wist. De datum op het contract was niet ingangsdatum maar de verhuisdatum. Gevolg ik zit er nu weer 5 jaar aan vast! Als ik een brief had gehad met de datum erop was het niet gebeurd.

Piet, 24 maart 2009 1:06 am

@Piet, Harry & Scheveninger: Vertel, op welke manier denken jullie dat de hostingsproviders dit op moeten gaan vangen? Jullie hebben een grote bek over Maffia praktijken maar zien jullie ook de andere zijde? Vele hostingsproviders kampen ook met opzegtermijnen van 1 tot 2 maanden van de producten welke ze verkopen.... Vaak zijn ze daarnaast genoodzaakt om per kwartaal of per jaar te betalen terwijl de klant na 1 jaar per maand de zaken kan gaan opheffen.

Waar de PVDA met dergelijke maatregelen om vraagt is dat bedrijven zich qua inschrijving in het buitenland gaan vestigen waar de wetten gunstiger geregeld zijn. In algemene voorwaarden etc. wordt dan doodeenvoudig opgenomen dat bijvoorbeeld de Luxemburgse wetgeving van toepassing is.

Dergelijke PVDA en andere linkse politieken waarbij de Nederlander standaard het domme wezen is en overal beschermd dient te worden is juist maffia. Automatisch verlengen aan banden leggen.... geen bezwaar maar kijk dan wel naar de marktwerking en niet vanaf een of andere stoel in Den Haag.

Harry, 24 maart 2009 9:27 am

Ten eerste ben ik geen PVDA'r maar ben ik het meer dan zat dat er helemaal niets gedaan kan worden aan deze contracten.

Let wel zit in een bedrijf waar toch verschillende personen bij verschillende Firma's niet tijdig of niet ontvangen hun contracten hebben opgezegd waardoor je door een meisje van amper 18 als een klein kind in de hoek gezet word...

Het lijkt wel of we allemaal liegen en of debiel geworden zijn.
Dan praat ik nog niet over het koppelen van contracten aan elkaar waar je als klant helemaal niet om gevraagd heb.
Ja meneer het is toch goedkoper(Antw. dame) <--Heb ik zelf ook gezien, maar wil ik niet...
Sorry kan niet meer terug gedraaid worden.. Jammer (Antw. dame)

Dat hostingproviders vast zitten, interesseert mij geen moer..

Ze hebben jaren de tijd gehad voor marktwerking, zit bij een provider met het bedrijf sinds December 1994.. Dus 15 Jaar...
In 15 jaar zijn er hele grote bedrijven ontstaan, waar of niet..

Gewoon Bullshit, zowel Regering als providers...Zou een Bonus op moeten staan...(Woordgrap)

Piet, 24 maart 2009 12:48 pm

@Harry: Je motivatie vindt ik kant nog wal raken. Naast die grote partijen waar jij over praat zijn er een hele hoop kleinere welke ook aan die grote jongen vast zitten wanneer ze bepaalde diensten willen leveren. Wat betreft de automatische verlengingen en de opzegtermijnen onder bedrijven wordt niets gedaan waardoor partij veel kosten heeft als klant nalatig is en pas enkele dagen voor vervaldatum alsnog zijn/haar diensten wil opheffen. Gevolg, schadepost voor het kleinere bedrijf.... Ga jij deze bedrijven ook compenseren?

Dat jij een meisje van 18 aan de lijn krijgt welke jou op je verplichtingen wijst kan mij juist geen moer schelen. Dat jij zo nalatig bent je zaken goed door te nemen en bij te houden kan dat meisje van 18 ook niets aan doen.

Goedewaagen, K, 7 januari 2010 3:19 pm

Uitstekend plan. Het zou me niet verbazen als een kwart van alle abonnementen eenvoudig verlengt worden omdat de abonnees ofwel geen erg in de opzegtermijn hebben, ofwel geen tijd, ofwel uit onachtzaamheid...zelf zit ik al jaren aan abonnementen vast omdat ik op de een af andere manier steeds weer te laat ben met opzeggen (of omdat het extra lastig wordt gemaakt)

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.