- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 19 maart 2007 17:08 uur
Afgelopen vrijdag was ik door Stijn Koster van Interactive 3D veelal bekend onder de verkorte naam i3D uitgenodigd op de koffie.
Gevestigd aan de Meent in Rotterdam zitten ze midden in het centrum van Rotterdam maar toch uit de drukte die het Rotterdamse centrum op sommige momenten kent.
i3D is in 2004 begonnen met het aanbieden van gameservers, zoals veel ISP’s begonnen met één server, dat mede dankzij een grote doorbraak in 2005 nu in 2007 is uitgegroeid tot een serverpark bestaande uit maar liefst 350 dualcore Dell-servers. Wat i3D echt bijzonder maakt is het feit dat ze hun core-business het verhuren van gameservers is. In Nederland is i3D met gameservers de grootste aanbieder met ruim 1100 gameservers online.
Dat is op zichzelf ook interessant te noemen, want in Nederland zijn er maar een paar serieuze partijen die gameservers aanbieden. Veel ISP’s lijken het idee te hebben dat het aanbieden van gameservers iets is dat je in je dienstenportfolio kan opnemen. Uit het verhaal dat Stijn mij vertelde werd mij duidelijk dat het hosten van gameservers op zichzelf een vak apart is.
Een voorbeeld dat Stijn noemde was het feit dat als een gameserver crasht, dat je die dan automatisch zou moeten herstarten. Veel ISP’s die zich niet specifiek op het hosten van gameservers hebben toegelegd hebben een dergelijke functionaliteit niet, waardoor de klant dan eerst met de ISP moet mailen, waarna de klant na enkele dagen een mailtje krijgt met de mededeling dat de gameserver herstart is. In de tussentijd kon de klant niet spelen!
Een ander belangrijk verschil van gameserver hosting in vergelijking met webhosting is het feit dat je een gameserver host die specifiek bedoeld is om een bepaald spel van een bepaalde uitgever online mee te kunnen spelen. Daarmee heeft de uitgever van dat spel ook grote invloed op de wijze waarop het spel gespeeld kan gaan worden. Electronic Arts (EA) heeft voor de spellen Battlefield 2 en Battlefield 2142 zogenaamd het zogenaamde ‘ranked’ gameserver programma en America’s Army die het zogenaamde ‘Honor’ gameserver programma hebben.
Om ranked gameservers te mogen aanbieden moet je aan bepaalde minimale eisen voldoen, die door EA per land waarin je deze wilt gaan aanbieden worden gecontroleerd en per land worden er ook maar enkele aanbieders van gameservers toegelaten door EA om zo de spoeling niet te dun te maken. Voor de klant is naast de gegarandeerde kwaliteit, ook prettig dat hun prestaties centraal worden bijgehouden en dat ze verder kunnen gaan waar ze gebleven waren met behoud van hun rang en niveau.
Verdere uitleg over het principe van gameservers die onder toezicht staan van de uitgever van het bewuste spel staan in deze twee door Stijn geschreven, door mij vertaalde en op ISPam.nl gepubliceerd stukken over de toekomst van gamehosting.
Naast gameserver hosting zet i3D ook in op colocatie, vooral gericht op het business-to-business segment van de markt. Hiermee wordt de omvang van de onderneming verder vergroot en wordt de afhankelijkheid van het hosten van gameservers verkleind, alhoewel dat natuurlijk wel de core-business is en zal blijven.
Zelf ben ik enigszins kritisch over de macht van de uitgevers. Zoals Stijn al in de eerdere op ISPam.nl gepubliceerd artikelen aangaf is er de mogelijkheid dat uitgevers zelf gameservers gaan hosten. Wanneer dat gebeurt, dan zal dat hoe dan ook een klap betekenen voor bedrijven als i3D. Al denkt Stijn dat dat wel los zal lopen, gezien er specifieke kennis bij i3D aanwezig is. Daarnaast zullen klanten veelal klagen over de hoge pings wanneer uitgevers gameservers op één locatie centraal gaan hosten. Daarnaast moet ik Stijn helemaal gelijk geven dat je zonder vertrouwen in je eigen business er maar beter mee kunt stoppen!
Dat Stijn vertrouwen heeft in zijn business blijkt wel uit het feit dat hij bezig is met expansie naar de markt buiten Nederland. Zo begint i3D zich telkens meer op de Duitse markt te richten en komt een telkens groter deel van de klanten van i3D uit Duitsland.
Wat naar mijn idee van visie getuigd is dat Stijn recent iemand heeft aangenomen die perfect Duits spreekt en schrijft om zo de Duitse klant nog beter te ondersteunen en zo van een nog betere dienstverlening te voorzien. En dat is nog maar het begin van de expansie richting de Duitse en andere Europese markten. Het plaatsen van apparatuur in datacentra buiten Nederland is iets wat door Stijn niet onmogelijk wordt geacht of beter gezegd zelfs niet onwaarschijnlijk.
Een ander punt dat naar mijn idee aan het succes van i3D zal bijdragen is het feit dat (mede-)op initiatief van Stijn er met leveranciers en andere relaties met enige regelmaat bij elkaar wordt gezeten en/of met zijn allen lekker gedineerd wordt. Wat dat betreft was dat voor mij een deja-vu naar het gesprek dat ik met Cyso Managed Hosting had een week terug.
Stijn gaf aan dat hij het zeer belangrijk vindt om goede contacten te onderhouden met leveranciers en andere relaties, omdat naar zijn idee aan een goede zakelijke relatie ook een goede interpersoonlijke relatie ten grondslag dient te liggen. Als het tussen de personen achter de zaken niet botert, dan is een goede zakelijke relatie ook niet mogelijk. Daarom is het volgens Stijn van belang om te investeren in die interpersoonlijke relaties.
Het feit dat Stijn mij uitnodigt op de koffie is daar natuurlijk ook een voorbeeld van, daarnaast had Stijn mij eerder ook al gevraagd of ik zin had om mee te gaan naar WebhostingDay 2007 dat van 26 t/m 28 maart in het pretpark Phantasialand in Duitsland zal plaats vinden. Helaas heb ik het daar op dit moment te druk voor, al is mijn persaccreditatie wel rond, dus kan ik alsnog besluiten om wél te gaan.
Wat ik zelf heel interessant vond is dat de markt voor gameserver hosting wezenlijk verschilt van de webhosting markt. Bij webhosting is een contract van 12 maanden, de normaalste zaak van de wereld, zo veel anders is het bij gameserver hostng waarbij veel klanten een gameserver huren voor één maand en dan alweer opzeggen. Stijn gaf aan dat er geprobeerd wordt om klanten toch voor tenminste 12 maanden te binden, al bedraagt de minimale contractstermijn ook bij i3D ook maar één maand.
Het gesprek bij i3D was anders dan anders omdat Stijn en ik elkaar vrijwel dagelijks ‘meemaken’ in het #webhostingtalk.nl stamkanaal op IRC. Op die manier heb je vrijwel dagelijks wel een soort van contact met elkaar en heb je al een beter idee hoe er van weerzijden tegen zaken wordt aangekeken. Het gesprek was daarom ook heel erg informeel, gezien je door IRC eigenlijk ook niet anders van elkaar gewend bent. Ik moet zeggen dat was ook heel erg leuk om mee te maken. Dat maakt het overigens niet beter of slechter dan andere gesprekken, maar wel anders, een beetje afwisseling houdt het leuk 😉
Nadat we al enige tijd aan het babbelen waren voegde ook Stefan Ideler zich in het gesprek. Stefan is bij i3D samen met Stijn verantwoordelijk voor de techniek, terwijl de drie andere medewerkers van i3D zich richten op de ondersteuning van klanten.
Gezien ik bij een bedrijf dat als core business gameserver hosting heeft op de koffie was, kon één activiteit niet ontbreken. Gamen natuurlijk! Zodoende heb ik met zowel Stijn als Stefan een krap uurtje gegamed, voor mij was dat de eerste keer dat ik een Xbox 360 controller in mijn handen hield en ondanks dat ik er niet heel veel van bakte vond ik toch dat ik het best leuk deed, al waren Stijn en Stefan heer en meester in Call of Duty 3.
Nadat het alweer 19:30 uur was geworden, na vier en half uur op de koffie te zijn geweest bij i3D, besloot ik richting huis te gaan omdat er nog wat werk op me lag te wachten, anders had het wellicht nog een stuk later kunnen worden! Het was in ieder geval ouderwets gezellig bij i3D en een ander soort op de koffie bij dan anders, erg leuk. De discussie was op niveau, dat werd afgewisseld met gesprekken zoals we die ook met zijn allen op IRC hebben. Al staan die delen natuurlijk niet in dit koffie verslag vermeld 😉
Het was heel leuk om eens bij een bedrijf op de koffie te zijn dat zich volledig heeft toegelegd op een niche in de markt en daar dan ook nog eens marktleider in is. Wat me daarbij vooral is opgevallen dat i3D niet zomaar wat doet maar juist bewust bezig zijn met wat ze doen, daarnaast zie je een hoge mate van toewijding aan en geloven in hun core-business.
Rest mij nog om Stijn Koster van Interactive 3D (i3D) te bedanken voor het gesprek!