- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 2 juni 2016 08:00 uur
Microsoft had woensdag problemen met het spamfilter van Hotmail en Outlook.com. Gebruikers van de e-maildiensten van Microsoft kregen daardoor ineens toch aanbiedingen voor viagra en andere ellende in hun mailbox. Via de servicestatus website werden gebruikers op de hoogte gehouden van de status. Over de oorzaak van de storing maakt Microsoft helemaal niks bekend. Daarmee laat Microsoft haar gebruikers dubbel in de kou staan.
Dat er een storing is waardoor de spamfilters van Hotmail en Outlook.com niet werken, dat kan gebeuren. Storingen horen er helaas bij. Ook bij clouddiensten. Echter wil je dan als gebruiker wel weten wat er aan de hand was. Desnoods achteraf. Het enige dat er op de servicestatus pagina van Microsoft te lezen is, dat er verschillende “fixes” zijn geïmplementeerd. Wat die “short term relief” en “long term fix” inhouden of wat überhaupt de oorzaak was van de storing. Daar zegt Microsoft niks over.
Final Status: We’ve implemented both the fixes throughout the affected infrastructure, which has mitigated impact.
Current Status: We’ve successfully implemented the short term fix, which has reduced the amount of spam mail reaching your inbox. The second, longer term fix, is being deployed throughout our infrastructure and is approximately 80% complete.
Als gebruiker van de diensten van Microsoft heb je dus geen idee wat er aan de hand was. Ook heb je geen flauw idee wat Microsoft heeft gedaan om het op te lossen. Dat betekent dus ook dat je geen idee hebt als gebruiker of het nog een keer kan gebeuren en welke maatregelen Microsoft neemt om herhaling te voorkomen. Als gebruiker moet je er maar blind op vertrouwen dat Microsoft alles onder controle heeft. Dat vind ik geen fijne gedachte.