- Door
- Simon Besteman & Koen Molenaar (ISPConnect)
- geplaatst op
- 30 juni 2016 08:00 uur
“Young man, Go West!” De uitspraak is van Horace Greeley, die in 1851 ondernemende jonge mannen al aanspoorde om de Mississipi over te steken en hun fortuin te gaan maken in de nog onontgonnen gebieden van het eindeloos grote Noord-Amerikaanse continent.
We zijn inmiddels in 2016 aanbeland en ISPConnect organiseerde samen met de DHPA en Digital Gateway to Europe voor het eerst een bijeenkomst om te praten over de onbegrensde mogelijkheden in het Amerika van nu. En de gevaren die er nog steeds op de loer liggen voor de hedendaagse (digitale) pionier.
We speelden al een tijdje met het idee iets te organiseren. We merken dat een steeds groter deel van onze achterban met “het buitenland” bezig is. Terecht. Hosters die het al een tijd lang goed doen op onze drukke, felle markt hebben wat in hun mars. We zien dat Nederland op een aantal gebieden best wel voorloopt op andere landen, dus als je verder wilt groeien is het heel logisch om over de grenzen te gaan kijken. En de brancheorganisaties willen dat, waar wij kunnen, natuurlijk ondersteunen.
Als je dan aan het buitenland denkt, springt Amerika er uit: 360 miljoen mensen die allemaal dezelfde taal spreken, die dezelfde valuta gebruiken, en in grote lijnen dezelfde fiscale regels kennen (Let wel: in grote lijnen he. The Devil is in the details, zoals altijd).
If you can make it there…
Daarom hadden we een aantal sprekers gevraagd om op basis van inhoudelijke expertise en eigen ervaringen te komen vertellen over wat het Amerikaans avontuur nou precies inhoudt.
Aanwezig waren hosters met interesse in het buitenland, sommige die al specifiek bezig zijn met de de Amerikaanse markt, en ook bedrijven die daar al actief zijn.
Hieronder een kort overzichtje van wat er besproken is:
Get a lawyer
Opmerkelijk was dit het eerste advies van meerdere sprekers: in Nederland kunnen we relatief ontspannen omgaan met contracten. Als er echt iets niet gedekt is, kunnen we erop vertrouwen dat een rechter de geest van de overeenkomst mee zal nemen in zijn oordeel, en niet alleen de letter. Zoniet in de V.S. Zorg ervoor dat alles af- en dichtgetikt is. Of je krijgt er spijt van. Gegarandeerd.
Een plaats voor innovatie en snel zakendoen
De Amerikaan staat open voor innovatieve producten. 80% van de research en development budgetten komt uit de Verenigde Staten. Amerikanen staan open voor productvernieuwing en zijn niet bang om een nieuw product aan te schaffen, zelfs als dit zijn waarde nog niet heeft bewezen. Hierbij moet je er wel voor zorgen dat alles contractueel wordt vastgelegd. Dit werd vooral benadrukt in de presentatie van Willem Bongaerts, advocaat bij Bird & Bird. Amerikanen staan open voor innovatieve producten maar zijn toch veelal op de eigen markt gericht. Niet elke Amerikaan beschikt bijvoorbeeld over een telefoonverbinding waarmee naar het buitenland kan worden gebeld, zorg dus voor een Amerikaans nummer, liefst opgenomen door iemand met een Amerikaans accent!
Één land, maar wel een land met 50 staten
Ondanks dat Amerika één land is, gelden er per staat andere regels en is het de moeite waard om eens goed na te denken over de optimale vestigingsplaats. Niet alleen belastingtechnisch zijn er grote verschillen, Philip Hammerstein van de Amerikaanse ambassade benadrukte dat er ook grote verschillen aanwezig zijn op het gebied van innovatie, het aantrekken van personeel en zelfs de bereikbaarheid vanuit Nederland. Een ander belangrijk aspect is het aantrekken van voldoende kapitaal om je onderneming te starten. Start je bijvoorbeeld vanuit je Nederlandse rechtspersoon of kies je ervoor een Amerikaanse rechtspersoon op te zetten? Om in de V.S. bankzaken te mogen doen moet je beschikken over een Social Security nummer. Rabobank International kwam vertellen hoe het in staat is de in Nederlands opgebouwde kredietwaardigheid te gebruiken voor een relatief gunstig rente tarief op de Amerikaanse markt. Een groot verschil onderaan te streep.
Een goede voorbereiding is essentieel
Om in Amerika te starten, is het van groot belang goed na te gaan wat je als bedrijf daar te zoeken hebt. Laat je daarnaast goed adviseren, aldus Michiel Pool van de Rijskdienst voor ondernemend Nederland (RVO). Het RVO biedt haar netwerk aan om ervoor te zorgen dat jij een optimale locatie kiest en kan zelfs reflecteren op jouw business case. Een eerste scan van de lokale markt maken ze tegen gereduceerd tarief.
Het informatieve deel van de dag eindigde met een paneldiscussies waarbij praktische zaken aan de orde kwamen. Opvallend was de bereidheid van de deelnemers om te praten over dingen die zij beter hadden kunnen doen en welke fouten er gemaakt waren. Eric Boonstra van EvoSwitch vertelde bijvoorbeeld dat hij misschien eerder (als hij het allemaal opnieuw kon doen) een Amerikaans bedrijf had overgenomen dan zelf “Greenfield” daar van start te gaan. Juist om dingen als contracten, accountants, fiscale zaken al in orde te kunnen hebben en niet alle wielen zelf opnieuw uit te moeten vinden. Andere interessante vraag: Ga je werken met een Amerikaans management dat de markt goed kent maar dat minder goed met jouw cultuur om kan gaan, of stuur jeliever een Nederlander naar de V.S.?
De survey die onder de deelnemers aan het event verzonden is, laat zien dat het event nuttig was. Mensen vonden het informatief, de meeste boven verwachting goed (dank dank!) en de vraag was om meer van dit soort dagen te organiseren.
Verwacht dus binnenkort van ons een uitnodiging voor een volgend “Zakendoen in” event. Laat ons weten als je een voorkeur hebt voor een land of een regio die we in behandeling kunnen nemen (Duitsland, Scandinavie, Hong Kong/Singapore.. you tell us), je input wordt gewaardeerd!
Geschreven door Simon Besteman & Koen Molenaar (ISPConnect)
Dit ingezonden artikel is geschreven door Simon Besteman & Koen Molenaar van ISPConnect.
Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!
Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.