- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 14 januari 2009 08:11 uur
Klanten en concullega’s van Lycos opgelet: Lycos Webhosting stopt er op 28 februari mee, zo heeft het bedrijf aan ISPam.nl bevestigd. Per 28 februari worden de contracten met alle klanten opgezegd en gaan alle websites, webshops en VPS-servers die bij Lycos gehost zijn offline en wordt de data van klanten verwijderd.
Op 28 februari wordt alle data van Lycos Webhosting klanten verwijderd
Holger Thiemann, Product Director Webhosting Europe liet in een reactie tegenover ISPam.nl weten dat op 28 februari 12:00 uur de stekker er echt uit gaat en roept klanten op om ruim voor die tijd naar een andere webhoster te verhuizen of hun data te backuppen. Klanten die op 28 februari niet naar een andere webhoster zijn verhuisd of hun data gebackupt hebben raken hun data onherroepelijk kwijt. Uit de woorden van Thiemann maak ik op dat er voor klanten die pas “wakker worden” zodra hun website uit de lucht is, gedurende enige tijd toch nog bij hun bestanden kunnen komen, maar hij weigert dit te bevestigen. Op tijd verhuizen is essentieel!
Inhoud van mailboxen en websites wordt niet automatisch naar STRATO verhuisd
In een e-mail van Lycos Webhosting naar haar klanten staat het volgende:
Ons advies:
Voor een zo eenvoudig en veilig mogelijke verhuizing van uw data en domein(en), adviseren wij u gebruik te maken van het aanbod van STRATO. Deze verhuisprocedure is zover mogelijk geautomatiseerd en vereenvoudigd.
Iedere klant die dit leest gaat er vanuit dat een verhuizing van STRATO inhoudt dat alle data wordt verhuisd, waaronder dus ook de inhoud van de mailboxen, website content en databases. Terwijl enkel de instellingen van de e-mail accounts worden verhuisd bij websites. Alleen klanten die een webshop bij Lycos hebben kunnen wel volledig automatisch naar STRATO overstappen. In de e-mail waarschuwt Lycos verder nergens voor het feit dat er vrijwel altijd ook data handmatig moet worden verhuisd. Thiemann stelt het te betreuren dat dit op deze manier naar klanten gecommuniceerd is, waardoor er verwarring kan ontstaan.
Klanten die naar STRATO verhuizen moeten dus handmatig al hun e-mails en de inhoud van hun website handmatig overzetten en backuppen. Een overstap naar STRATO geeft daarom minder voordelen dan op het eerste gezicht lijkt. Het is niet ondenkbaar dat Lycos dezeĀ verwarring bewust zaait, gezien ze voor elke klant die naar STRATO overstapt betaald krijgen.
Beleid van Lycos met betrekking tot Auth-Info codes
Ook heb ik Thiemann gevraagd naar het beleid om auth-info codes te krijgen om gTLD-domeinnamen weg te verhuizen bij Lycos Webhosting vandaan en de problemen die daarbij worden ervaren. Thiemann ontkent ten stelligste dat het beleid van Lycos is om klanten die niet te geven. Thiemann stelt zelfs dat dit soort verhalen helemaal nieuw voor hem zijn en dat hij juist wil dat klanten wegverhuizen, omdat hij het allemaal netjes wil afsluiten. Mochten er hosters zijn die problemen hebben om klanten weg te verhuizen, dan kunnen die contact met hem opnemen. De contactgegevens zijn via [email protected] op te vragen.
Het Lycos Webhosting team: Trots op hun product
Als laatste stelt Thiemann dat het Lycos Webhosting team juist erg trots was op het product dat ze verkochten, waarmee ze vorig jaar nog twee grote prijzen wonnen, waaronder een internet award vanĀ eco, de Duitse branchevereniging van internetbedrijven, in de categorie consumenten hosting. Het door Lycos geadviseerde STRATO won de prijs in de categorie zakelijke hosting. Voor de medewerkers van Lycos kwam de opheffing van het bedrijf daarom als een donderslag bij heldere hemel en al die medewerkers verliezen straks hun baan. Het probleem is denk ik dat alleen de belangen van de aandeelhouders er toe te lijken doen bij Lycos. Dit is daarom een hard gelach voor de mensen die op straat komen te staan.