- Door
- Thijs Alink
- geplaatst op
- 16 januari 2009 08:05 uur
. Als er een ‘plek’ op het internet is waar duidelijk wordt dat een groot deel van het arsenaal aan marketingmiddelen van de gemiddelde webhostingprovider voornamelijk bestaat uit zijn prijsbeleid, dan is het hier wel. Met name de consumentenproviders maken gretig gebruik van dit marketinginstrument. Men beconcurreert elkaar op dubbeltjes. Dat lijkt me, als provider,erg frustrerend. Heb je net de laagste aanbieding geplaatst en dan blijkt na een uur dat de concurrent twee plaatsen boven je tien cent per maand goedkoper is. Drie maal raden wat jouw potentiële klant kiest.
De laagste aanbieding die ik kon vinden betrof een webhostingpakket met 250 MB schijfruimte en tien GB dataverkeer voor slechts 49 cent per maand. Een koopje! Voor hetzelfde bedrag koop je een half saucijzenbroodje bij de grootste bakker van Nederland, bel je drie minuten met het mobiel basisabonnement van de grootse telefoonmaatschappij van Nederland of koop je500 gram spruiten bij de grootste kruidenier van Nederland. Voor zes kilo spruiten (of zes saucijsjes) ben je dus een heel jaar onder de pannen bij de desbetreffende provider. Hoe gek de bovenstaande vergelijking ook is, als je het hostingpakket vergelijkt met deze alledaagse producten valt pas echt op hoe goedkoop het eigenlijk is.
De bovenstaande provider is niet de enige prijsstunter op ISPGids. Het merendeel van de webhosters gebruikt de lage prijs van hun diensten als belangrijkste verkoopargument. De meeste providers (in de aanbiedingenrubriek) denken blijkbaar dat de prijs van een pakket de belangrijkste factor is bij de keuze voor een provider. Dit geldt natuurlijk alleen voor de doelgroep waarop deze providers zich richten, namelijk: de consument en de kleine middenstander. Overigens kunnen we betwijfelen of de kleine middenstander (nog wel) tot de doelgroep behoort.
Een ander treffend voorbeeld van de prijs als belangrijkste verkoopargument is de wijze waarop vergelijkingssites hun resultaten rangschikken. De resultaten van een zoekopdracht worden standaard gerangschikt op prijs. Van laag naar hoog.
Is de focus op prijs louter te wijten aan de Nederlandse zuinigheid? Nee. De doelgroep van deze providers bestaat uit gebruikers met over het algemeen weinig kennis van hosting. Het is voor hen lastig om onderscheid te maken tussen een dienst van lage of van hoge kwaliteit. Daarmee bedoel ik niet dat providers met een laag prijsniveau diensten leveren van lage kwaliteit. Voor deze doelgroep is de prijs over het algemeen de enige manier om aangeboden diensten van elkaar te onderscheiden.
Providers proberen zich op allerlei manieren te onderscheiden van de concurrentie. De een vertrouwt op een gelikte website, de andere op zeer uitgebreide informatie over hun dienstverlening. Er is verschrikkelijk veel informatie beschikbaar over de service van een provider. Maar hoeveel zegt dit als je het niet op waarde kunt schatten? Dat is het geval bij de doelgroep die al eerder in deze column is beschreven. Een provider kan wel aangeven dat hij 99,99% uptime biedt of een 24-uurs helpdesk heeft. Hoe weet je als een potentiële klant dat de server van de ‘provider’ niet gewoon bij hem op zolder staat? Of dat, als je om vier uur ’s nachts voor een probleem belt, je echt een medewerker aan de telefoon krijgt?
Het punt is dat het voor een leek onmogelijk is de kwaliteit van een provider vast te stellen. De ervaringen op de diverse vergelijkingssites geven misschien een indicatie, maar bieden niet echt uitkomst. De betrouwbaarheid van reacties op dergelijke websites kan men in twijfel trekken. De enige manier voor deze klanten om wel achter de kwaliteit van een webhoster te komen is door een hostingpakket bij het bedrijf af te nemen. In zo’n situatie is het zeer aantrekkelijk om een goedkope provider te kiezen.
Providers in het consumentensegment zitten hierdoor met een dilemma. Stellen ze bewust hun prijs naar beneden bij om de concurrentie aan te gaan met hun goedkope concurrenten of vertrouwen ze er op dat ze voldoende onderscheidend vermogen hebben om hun hogere prijzen te rechtvaardigen? Voor de providers die niet kunnen (of willen) kiezen zijn er gelukkig nog een paar manieren om onder het maken van een keuze uit te komen. Bijvoorbeeld de dertig-dagen-niet-goed-geld-terug-garantie of een opzegtermijn van een maand.