- Door
- Thijs Alink
- geplaatst op
- 19 januari 2009 08:05 uur
Vaste bezoekers van ISPam.nl kennen hem van “Vraag het mr. Ras”. In deze rubriek behandelt Steven Ras juridische vragen van hostingproviders. Elke maand wordt een ander thema besproken; van regelgeving omtrent privacy tot elektronisch factureren. De connectie met de hostingwereld heeft hem een aanzienlijke klantenbestand opgeleverd, waaronder veel providers. Kortom: het wordt tijd voor een interview met “de huisjurist van de hostingbranche”.
ISPam.nl: Dag Steven. Je bent oprichter en partner van ICTRecht, een juridische dienstverlener gespecialiseerd in internet en telecommunicatie. Vanwaar deze specialisatie?
Steven Ras: “Voordat ik aan mijn rechtenstudie begon was ik al internetondernemer. Daarnaast heb ik vier jaar bij Hostnet gewerkt als webdesigner. In juristerij ben ik altijd al geïnteresseerd geweest. Deze interesses heb ik uiteindelijk met elkaar gecombineerd in een specialisatie. Het is de bedoeling dat ICTRecht deze specialisatie blijft behouden. Van nieuwe medewerkers eisen we daarom dat zij zich hier ook in hebben gespecialiseerd. Daarnaast moeten ze bij voorkeur een technische achtergrond hebben.”
Wat is er mis met ‘normale’ juridische dienstverleners? Waarom zouden zij een hostingprovider niet van dienst kunnen zijn?
“Dat zou prima kunnen, maar ICT en recht is een specialisme. Net zoals arbeids- en vennootschapsrecht specialismen zijn. Als je een arbeidsrechtjurist raadpleegt dan wil je dat deze jurist helemaal bij is op zijn of haar vakgebied. Dat geldt ook voor een ICT-jurist. Onlangs is bijvoorbeeld de telecommunicatiewet gewijzigd en gelden er nieuwe regels ten aanzien van de abonnementsperiode. Als een hostingprovider mij belt met de vraag of deze regels ook van toepassing zijn op een hostingpakket,dan kan ik die vraag direct beantwoorden. Een jurist die zich heeft gespecialiseerd in het arbeidsrecht kan dat waarschijnlijk niet. Je kan niet op elk vakgebied op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Een jurist zou ook niet moeten streven om van alles op de hoogte te zijn. Daarvoor is het recht te omvangrijk. ICT en recht is zelf al heel breed. Daarbij is de vertaalslag tussen recht en techniek belangrijk. Je zit als hostingprovider, naar mijn idee, niet te wachten op een jurist die je eerst moet vertellen wat een ‘dedicated server’ is.”
Een van de diensten die ICTRecht levert is de “juridische website scan.” Hierbij wordt onderzocht of de site van de desbetreffende provider voldoet aan de wet- en regelgeving. Wat is het meest voorkomende gebrek?
“Bij de totstandkoming van een overeenkomst moet een hostingprovider voldoen aan allerlei informatieverplichtingen. Bijvoorbeeld aan bepaalde stappen in het bestelproces. De meest voorkomende fout is dat een hostingprovider geen totaaloverzicht toont van de bestelling aan het eind van het bestelproces. Na het invullen van alle gegevens door de klant dienen alle ingevulde gegevens nogmaals worden getoond. Dit heeft als doel dat de klant eventuele fouten nog voor het sluiten van de overeenkomst kan herstellen. Als deze informatieplicht niet wordt nagekomen, heeft de klant het recht om de overeenkomst te vernietigen.
Ik merk echter steeds meer dat hostingproviders hun bestelproces inrichten volgens de wet- en regelgeving.”
Van alle thema’s die je in de rubriek “vraag het mr. Ras” hebt behandeld kreeg de topic over elektronisch factureren de meeste reacties. Bestaat er onder hostingproviders veel onduidelijkheid over dit onderwerp?
“Ja. De meeste hostingproviders willen het liefst alles automatiseren en geen papieren documenten meer gebruiken. De factuur is een van de weinige documenten die nog niet digitaal wordt verstrekt. En als dat wel gebeurt, is het vaak niet volgens de wet- en regelgeving. De geavanceerde elektronische handtekening wordt namelijk vaak vergeten.”
Kan je een beschrijving geven van een interessante of opmerkelijke casus uit de praktijk?
Over klanten van ICTRecht kan ik weinig zeggen. De hostingwereld is erg klein en daarom heeft het anonimiseren weinig zin. Wat wel tot successen heeft geleid, is het aan de kaak stellen van ‘juridische fouten’ bij de grotere ondernemingen. ‘Vraag het mr. Ras’ heeft hiermee ook een keer NU.nl gehaald. Dat ging over de onjuiste terhandstelling van de algemene voorwaarden van Planet.nl.
Ik denk dat hostingproviders in de toekomst vaker te maken zullen krijgen met NTD-meldingen. Ons advies is dan ook om de NTD-gedragscode te gaan hanteren.