- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 5 september 2016 08:00 uur
If you can’t beat them, join them. In de markt voor cloudproviders geldt dat op dit moment meer dan in welke andere branche ook. De koek is letterlijk verdeeld tussen twee grootmachten, Microsoft Azure en Amazon. Dus zien we een nieuwe trend: aanhaken op een van die twee reuzen of op allebei. Zo kondigde QTS deze week aan met managed diensten te komen op Amazon. Best opmerkelijk omdat QTS een zuivere leverancier is van datacenterruimte: vloer en prik. Het bedrijf ziet echter ook dat ze het daarmee niet meer redden en om die reden nam het vorig jaar Carpathia Hosting over voor een slordige 300 miljoen euro. Dat was stap één in de omvorming van het portfolio. Stap twee is nu managed services op AWS. QTS heeft met ruim 15.000 vierkante meter ook een grote datacenterlocatie in Amsterdam, voor colocatie diensten.
Bijna alle grote datacenterleveranciers bieden op dit moment diensten aan in Azure en AWS of ontwikkelen strategieën om dit binnen afzienbare tijd te kunnen leveren. Het is al lang geen keuze meer. Het probleem is wel: hoe verdien je zelf nog enigszins geld met diensten in een van die twee grote cloudplatformen? Grofweg zijn er twee verdienmodellen. Of je zorgt ervoor dat ‘jouw’ datacenter in het ecosysteem van Azure of AWS wordt opgenomen zodat diensten vanuit jouw datacenter geleverd kunnen worden, of je biedt managed diensten aan op systemen die in de eigen datacenters van Microsoft of Amazon draaien. Gelukkig boeken zowel Azure als AWS nog steeds enorme groei en hebben ze capaciteit nodig. Die capaciteit kunnen ze het snelst – en goedkoopst – opschalen via bestaande datacenters.
Die andere optie wordt echter steeds populairder. Zowel Azure als Amazon zijn eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in de consumptie van hun cloudplatformen. Natuurlijk heeft Microsoft van oudsher ambities om zoveel mogelijk diensten, zo hoog mogelijk in de stack te leveren, maar ook dat bedrijf gunt andere partijen ruimte om zelf managed diensten te ontwikkelen. Zolang het maar in Azure is. Bij Amazon ligt dat anders: daar is de klant veel meer op zichzelf aangewezen en voor managed dienstverleners biedt dat mogelijkheden.
De verwachting is dat meer pure datacenterleveranciers zich op de markt voor managed services zullen begeven. Op die markt wordt het dus ook dringen geblazen, aangezien dit traditioneel de markt is voor de gevestigde grote integrators en managed services partijen. Zo kunnen AWS en Azure direct en indirect zorgen voor een totale shake out van hosting, colocatie en managed services.