Alflora goed voorbereid op de toekomst met het nieuwe ERP-systeem
- Bedrijfsnieuws van
- HSO
- geplaatst op
- 13 oktober 2016 15:15 uur
Alflora, groothandel in bloemisterij-artikelen, heeft samen met HSO, leverancier van CRM- en ERP-oplossingen van Microsoft, de implementatie van Microsoft Dynamics gerealiseerd. Voorheen maakte Alflora gebruik van een verouderd ERP-systeem. Met de overstap naar Microsoft Dynamics kan Alflora makkelijker inspelen op nieuwe technologieën, zoals het integreren van of koppelen met systemen van derden, en is de organisatie beter voorbereid op de toekomst. Aangezien er geen extra maatwerk bij de implementatie kwam kijken, is de gehele overgang van het oude naar het nieuwe ERP-systeem in zes maanden gerealiseerd.
De keuze voor Dynamics en HSO was snel gemaakt, aangezien Horticoop, het moederbedrijf van Alflora, al geruime tijd succesvol werkt met de oplossing en met HSO als partner. Voor zowel de moeder- als dochterorganisatie biedt het veel voordelen nu de diverse ondernemingen van hetzelfde systeem gebruikmaken. Met het nieuwe ERP-pakket kunnen Alflora en Horticoop inspelen op ontwikkelingen zoals omnichannel verkoop en hun processen zo efficiënt mogelijk inrichten met functionaliteiten als Material Requirements Planning (MRP).
Ivo Klaassens, IT projectmanager van Horticoop en direct betrokken bij de implementatie bij Alflora, is erg te spreken over de snelheid van de implementatie: “Horticoop heeft al meerdere implementaties doorlopen met maatwerksystemen. De keuze voor een standaardoplossing biedt echter grote voordelen. Je komt onderweg weinig issues tegen en je kunt vrijwel direct de vruchten plukken van zo’n stabiele, bewezen oplossing. Het blijft natuurlijk wel essentieel om dit soort systemen goed te testen voordat je helemaal ‘ready to go’ bent. Maar ook hier geldt: doordat er vrijwel geen maatwerk is gebruikt, verliepen de testen voorspoedig en ging het systeem soepel live.”
De implementatie had een strakke deadline en was samen met HSO binnen zes maanden gerealiseerd. Klaassens: “We zijn nu twee maanden live en door de standaardisatie kunnen we het systeem gemakkelijk zelf onderhouden en nagenoeg alle issues zelf oplossen. De door Horticoop reeds opgebouwde ervaring met Dynamics kan nu gedeeld worden met alle Alflora-filialen.”
Hans Koevoet, Manager Project Services bij HSO, vertelt over zijn ervaring in de retail en groothandel: “Deze branches veranderen snel. Veel bedrijven maken de transitie door van een traditionele handelsonderneming naar een informatie- en servicegericht bedrijf. Ook de behoefte van de klant verandert. Zij verwachten kortere levertijden en service die is toegesneden op de processen van de klant. Alflora is met Dynamics volledig voorbereid op de toekomst en kan grote stappen zetten in de slagvaardigheid van de organisatie.”