- Door
- Paula Lina
- geplaatst op
- 23 november 2016 08:00 uur
Op 16 en 17 november vond in München het Fujitsu Forum plaats, waar meerdere discussiepanels plaatsvonden, onder andere over cyberveiligheid, hyperconnectiviteit en de toekomst van datacenters. Een overzicht van de trends op het gebied van datacenters volgens verschillende sprekers op het Fujitsu Forum in München:
Uit een enquête van OpenStack blijkt dat de vraag naar clouddiensten blijft groeien. Meer dan 70% van de respondenten gaf aan geïnteresseerd zijn in het afnemen van een eigen cloudomgeving.
Een toenemende vraag naar privé-clouds en -infrastructuren
De grote klanten zijn al verdeeld, maar midden- en kleinbedrijven lijken steeds vaker op zoek naar hun eigen cloudomgeving. Daarnaast is er ook een toenemende vraag naar een niet-zakelijke cloud. “Meer en meer klanten komen naar ons toe voor een privé-cloud of eigen infrastructuur. Ze willen zich niet laten beperken door betaande vendors”, aldus Craig Parker, head of integrated system business bij EMEIA.
Klanten wille alle opties open houden
Gebruikers zijn volgens Alan Clark, chairman bij OpenStack, de laatste paar jaren veel mondiger geworden. “Klanten vragen meer door en stellen moeilijkere vragen dan vroeger.” Klanten lezen zich ook beter in en willen zich volgens Clark niet laten beperken door een contract, maar vooral veel vrijheid hebben voor de invulling van de dienst die ze willen afnemen.
Meer vertrouwen in nieuwe technieken
Ook volgens Parker leest de klant zich steeds beter in. Hoewel een deel van de klanten nog voor de traditionele opslagvorm kiest, neemt de vraag naar nieuwe technologieën zoals containers volgens Parker en Clark steeds meer toe.
Grote functionaliteit vraagt om open platforms
Mark Phillips, head of hybrid IT EMEIA: “Klanten verwachten steeds meer flexibiliteit en functies voor hun cloud platforms. Gamers willen bijvoorbeeld vaak platforms die eindeloos schaalbaar zijn. Om dat grootschalig te kunnen bereiken, heb je open platforms nodig.”
Een luisterend oor voor een persoonlijk advies
Parker benadrukt hoe belangrijk het is om de wensen van de klant in acht te houden en je producten niet op te dringen. “Ik probeer altijd behalve het belang van ons bedrijf, iedere keer goed stil te staan bij de exacte vraag van de klant. Wat wil de klant, en wat heeft die daar voor nodig? Is er een beperkt budget? Dan gaan we op zoek naar de meest passende oplossing. Niet meer dan dat.”