- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 8 juni 2006 00:01 uur
Vanaf vandaag is er wat nieuws op ISPam.nl namelijk ISPviews, interviews met mensen die direct en indirect betrokken zijn bij de ISP-sector. De eer om het spits af te bijten is aan jonge hond en jonge ondernemer Peter Santema van XS-24.
Hoe zou je je eigen business omschrijven?
Onze core business is dedicated servers, maar daarnaast bieden we voor de kleinere klant resellerhosting en voor de grotere klant colocation. Afgelopen jaar hebben we ook een volautomatisch DRS ontwikkeld.
Op welke manier onderscheid je je van andere ISP’s die het zelfde aanbieden?
Vooral de prijs, ook al wordt dit tegenwoordig steeds moeilijker, we merken dat er veel “kleine resellers” van dedicated servers bijkomen die, met lagere kosten, hetzelfde aan kunnen bieden. Een ander onderscheid is te vinden in de persoonlijke benadering, de klant staat altijd bovenaan ons lijstje.
Op dit moment zijn we vooral bezig ons te richten op de internationale markt met support en service in de taal van de klant, een moeilijke opdracht omdat we deze support ook vanuit het land zelf laten doen. We draaien nu enkele maanden proef met een aantal personen welke het erg goed doen.
Je bent 17 en je hebt nu al een internationaal georiënteerd bedrijf waar meerdere personen voor werken, hoe heb je dit op deze jonge leeftijd al voor elkaar gekregen?
Het is begonnen met het maken van een website, uiteraard is hier webruimte voor nodig. Ik ben, net als anderen begonnen met gratis webspace. Al snel was ik toe aan een dedicated server. Toen easydedicated minder goed ding draaien heb ik besloten een aantal servers te kopen en te colocaten. Toen in januari e-dentify.nl mijn server hackte, wat de zoveelste downtime was in die periode (overschakeling en resellersrs), heb ik besloten het bedrijf te verkopen. Enkele maanden later, ben ik met een nieuw business plan XS-24 gestart. De keuze voor dedicated servers lag redelijk voor de hand. 500 bellende klanten bij een kleine storing wou ik niet meer. Nu ligt het moeilijkste deel, de techniek in handen van mijn klanten, voor mij een stuk makkelijker.
Jullie hebben een eigen DRS systeem ontwikkeld, hoe zijn de ervaringen daar mee?
De ervaringen die er zijn, zijn goed. Vooral de eerste maand na de release hebben we, op verzoek van klanten, veel functies en handigheidjes toegevoegd. De promotie voor ons DRS is nog niet echt begonnen, de eerste maanden zijn vooral testen op gebruikersgemak. Op dit moment zijn we ook in bespreking met een nieuwe leverancier voor extensies. Extensies als .by, .gr en .bo zijn hier slechts voorbeelden van. Een scripter bouwt op dit moment een volledig nieuwe koppeling tussen onze leveranciers, ons DRS en de nieuwe API voor klanten. Totaal zullen we straks ruim 125 extensies aanbieden tegen zeer concurrerende prijzen, voor zo ver ik weet zullen we de voordeligste aanbieder van .nl, .com, .net etc van Nederland worden.
Jullie keuze voor het EuroAccess netwerk, is dit prijs of kwaliteit bewust?
Beide natuurlijk. Zoals vaker gezegd, opereren we in het budget/low-budget segment van de markt. EuroAccess sluit hier naar onze mening naadloos op aan. Prijsbewust, maar toch een degelijke kwaliteit. Zoals hier te zien. sluiten de meeste weken met 100% uptime af. EuroAccess bied hetzelfde wat wij onze klanten bieden, een goed gevoel en persoonlijke benadering. Zolang het netwerk geen problemen gaat geven zijn wij zeer tevreden met deze leverancier.
Hoe zie je de toekomst voor je bedrijf?
Zoals ik eerder al aangaf horen vooral het internationale aspect en het nieuwe DRS bij onze toekomst plannen. Uiteraard zullen we eerst gaan kijken hoe de markt zich het komende half jaar ontwikkeld. Op dit moment zijn we, bij wijze van proef, bezig met servers in Duitsland. In verschillende netwerken plaatsen we apparatuur om zo, indien nodig, we de beste kunnen kiezen. We verwachten wel dat er markt voor goedkoper materiaal in Duitsland is. Ping tijden zijn goed, voor de niet veeleisende gebruiker een goedkopere uitkomst dan de Nederlandse servers. Vooral de hobbyist zal hier belangstelling voor gaan krijgen. We blijven ons tenslotte richten op het budget/low-budget deel van de branche. Als laatste liggen nog enkele middel grote, internationale sponsor contracten klaar. Hiermee willen we vooral onze naamsbekendheid international vergroten.
Hoe verwacht je dat de ISP-sector in Nederland zich zal ontwikkelen?
Ik heb geen kijk op de complete ISP sector, al zou ik dat wel graag willen. Binnen onze eigen branche en dan voornamelijk colocated en dedicated hosting verwacht ik op zeer korte termijn wel prijsstijgingen. Vooral stroom en housing zal duurder worden. Dit heeft natuurlijk ook een positieve kant, de serieuze aanbieder, ook van low-budget diensten, zal blijven, de “zomervakantie instapper” om het zo maar even te noemen, zal nu misschien twee keer gaan nadenken.
Wat vind je van het initiatief ISPGids, waar ISPam gelieerd aan is?
Het geeft mij in zoverre een goed gevoel dat ik niet bij het openen van de website denk “Niet weer zoëen”. Het design kan beter, de indeling misschien ook wel, maar waar het om draait, de inhoudelijke informatie, is zeer uitgebreid. De links naar netwerkgids.com en datacentrumgids.com zijn ook leuk, een bezoeker kan zo alle informatie via een aantal muiskliks alle informatie opvragen. Zoals op onze website te zien is steunen wij dit initiatief ook, mede met de banner aan de rechter kant. Ook wijzen wij al onze klanten na enkele weken tot maanden op deze website zodat zei ook een beoordeling in kunnen vullen. Wat ik echter nog wel zeer op prijs zou stellen is een Engelstalig formulier voor het invoeren van een ervaring, we weten dat vooral internationale klanten hier moeite mee hebben en het dus niet doen.
Bedankt voor het interview
Graag gedaan!