- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 19 december 2016 08:00 uur
In een gestaag tempo gaat de consolidatie in de hostingbranche door. Door een combinatie van overnames én natuurlijke groei ontstaan er hostingbedrijven met een enorme omvang die stuk voor stuk een significant deel van de markt in handen hebben. Daarnaast zijn er ook nog steeds honderden bedrijven die juist heel klein zijn en ook enkele tientallen bedrijven die tussen beide in zitten.
De hostingmarkt bestaat uit honderden bedrijven. Dat is al jaren zo. Of misschien beter dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Het landschap is wel enorm veranderd. Vroeger waren er een paar middelgrote bedrijven en een heleboel kleintjes. Nu zijn er ook een aantal héél grote bedrijven en een stuk of wat middelgrote bedrijven. Die ontwikkeling heeft gevolgen voor de bedrijven in de markt.
Vooral de middelgrote hostingbedrijven gaan het de komende tijd zwaar krijg. De reden daarvoor is dat ze te klein zijn om te groeien en te groot zijn om stil te zitten. Kleine bedrijven, die bestaan uit de eigenaar of vennoten en maximaal enkele medewerkers met weinig overhead en vaak heel korte lijntjes met de klant. Kleine bedrijven zijn vaak ook gespecialiseerd in een bepaalde doelgroep of een bepaalde markt. Door de kleine omvang is het ook makkelijk om op nieuwe ontwikkelingen te reageren. De organisatie is klein en daardoor ook lekker wendbaar.
Grote hostingbedrijven hebben veel personeel, in veel gevallen zelfs honderden medewerkers. Daar zit ook veel overhead bij. Echter die overhead is relatief beperkt gezien er ook relatief veel klanten zijn waar die kosten overheen geslagen kunnen worden. Daarnaast worden grote bedrijven vaak ook meer als een fabriek, meer procesmatig gerund. Ook is er vaak voldoende capaciteit en kapitaal beschikbaar voor innovatie, te reageren op veranderingen in de markt en om de noodzakelijke investering te doen om verder te groeien.
Middelgrote hostingbedrijven daarentegen hebben net als de grote bedrijven te maken met overhead die ze over relatief weinig klanten kunnen omslaan. Daarnaast zullen ze zich vaak proberen te richten op een bepaald deel van de markt en dicht bij hun klanten te staan. Al zal de afstand tot klanten al wat groter zijn doordat er organisatie ook groter is dan bij een klein bedrijf. Door dat de organisatie een bepaalde mate van procesmatigheid moet hebben en medewerkers gespecialiseerd zijn, is het ook lastiger om van koers te veranderen. Daarnaast ontbreekt er vaak ook capaciteit en kapitaal om dat daadwerkelijk te doen.
Natuurlijk kunnen middelgrote hostingbedrijven ook dicht op hun klanten zitten en gespecialiseerd zijn en relatief weinig overhead hebben. Natuurlijk kunnen die bedrijven hun personeel heel flexibel in kunnen zetten. Ook kapitaal kan er natuurlijk gewoon zijn. Het probleem is alleen dat het alles behalve ideaal is. Kleine bedrijven zijn veel wendbaarder en flexibeler, terwijl grote bedrijven vaak veel beter in staat zijn om procesmatig te werken en ook meer capaciteit en kapitaal hebben om te innoveren en de noodzakelijke investeringen te doen om te groeien.
Managementguru Charles Handy gebruikt voor deze twee soorten bedrijven de mefatoor olifanten en vlooien. De metafoor van Handy dekt de lading goed. Middelgrote bedrijven zou je om een eigen metafoor toe te voegen als zoogdieren kunnen zien. Het probleem van de middelgrote bedrijven als zoogdieren is, dat ze aan de ene kant vertrapt dreigen te worden door de olifanten en aan de andere kant het risico te lopen door een grote hoeveelheid vlooien te worden leeggezogen.
Welke toekomst er is voor de middelgrote bedrijven is een andere vraag. Het antwoord daarop heb ik simpelweg niet. Al mag duidelijk zijn dat die zelf goed moeten nadenken over hun toekomst.