- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 18 januari 2017 08:00 uur
De grote cloudproviders worden steeds meer een concurrent voor de traditionele hosters. Die concurrentie zal telkens moeilijker worden voor hosters. Gelukkig zijn er wel kansen om toch succesvol te zijn. Eerder wees ik in een artikel op de mogelijkheid om artikel ga ik in op specialisatie is mogelijkheid om succesvol te concurreren met grote cloudproviders.
De enorme schaalgrootte is de kracht van grote cloudproviders. Daar kun je met je eigen infrastructuur simpelweg niet tegenaan concurreren. En cloudproviders gaan meer en meer op traditionele hosters lijken. In plaats van kale IaaS- en PaaS-diensten gaan ze telkens meer diensten aanbieden die de traditionele hoster ook aanbiedt. Dat maakt concurreren lastig.
De kracht van grote cloudproviders is hun schoolgrootte, en dat is tegelijkertijd ook hun zwakte. Ze richten zich op een bepaalde gemiddelde klant. Het is vooral een one-size-fits-all dienst. Dat zal voor een groot deel van de klanten prima zijn, maar er zijn ook bepaalde doelgroepen die specifieke wensen hebben en nèt even een andere oplossing wensen dan de grote cloudproviders aanbieden.
Daar zit dus een kans voor traditionele hosters: specialisatie. Specialiseer je als hoster in een bepaalde niche, hoe specifieker hoe beter. Hoe kleiner de niche die je bedient hoe meer je de diepte in kan gaan met en voor je klanten. Dat betekent ook dat je minder echte concurrentie van andere hosters je zal ervaren en dat het gemakkelijker is om met de grote cloudproviders te concurreren. Het verschil tussen hun diensten en die van jou als hoster is namelijk heel groot. Dat is in jouw voordeel als hoster want jouw diensten sluiten veel beter aan bij je (specifieke) doelgroep van klanten dan die van de cloudproviders.
Sterker nog, als gespecialiseerde hoster zou je je eigen diensten prima kan baseren op de infrastructuur van grote cloudproviders. Het gaat er om wat je zelf aan de dienst toevoegt door je te specialiseren. Dat kunnen verschillende dingen zijn. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde (technische) optimalisaties voor klanten of het ondersteunen van een branche specifiek softwarepakket, maar ook aan kennis van de markt van de klant en goed kunnen anticiperen op de behoeften van de klant. Uiteindelijk gaat het erom de klant een oplossing te geven die meer getailleerd is dan (kale) one-size-fits-all diensten van een grote cloudprovider.