- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 9 mei 2007 13:43 uur
Bij de presentatie van het jaarverslag 2006 heeft OPTA ook bekend gemaakt dat een spammer een boete van maar liefst 55.000 euro is opgelegd. De spammer, de directeur van de onderneming ID2001, stuurde zijn spam door te ‘wardriven’ en zijn spam te versturen via de onbeveiligde WiFi-accesspoints die hij daarbij tegenkwam.
De reden dat de boete zo hoog is, heeft te maken met het feit dat de spammer over een langere periode zat te spammen. Terwijl deze al in een redelijk vroeg stadium een waarschuwing van OPTA had ontvangen, maar deze in de wind sloeg. Verder wordt het de spammer ook aangerekend dat hij een gefingeerde identiteit gebruikte en niet in ging op verzoeken van consumenten om geen berichten meer te ontvangen. De boete is de op één na hoogste boete die OPTA voor spammen heeft opgelegd aan een privé-persoon. Eerder dit jaar legde OPTA een spammer al een boete van 75.000 euro op.
OPTA voorzitter Chris Fonteijn benadrukte tijdens de presentatie:
Dat dit weer bevestigt hoe belangrijk het is dat consumenten hun internetverbinding (laten) beveiligen. Consumenten moeten zich bewust zijn van de gevaren van internet. Internetaanbieders spelen bij de voorlichting aan consumenten een belangrijke rol. Over die zogeheten zorgplicht zijn we met de internetproviders in overleg
Daar komt dus de reguleringsdrang van OPTA vandaan. Het is overigens wel weer typisch dat open WiFi-acesspoints aan een “zorgplicht” van ISP’s wordt gekoppeld, gezien het gros van die accesspoints waarschijnlijk door de eigenaren zelf is aangeschaft en geïnstalleerd. Dat staat dan compleet los van de ISP of zou het thuisnetwerk van consumenten in de belevingswereld van OPTA (voorzitter Chris Fonteijn) ook onder de “zorgplicht” van ISP’s moeten vallen?