Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Planet Internet mailservers in SORBS blacklist

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 11 mei 2007 18:03 uur

De mailservers van Planet Internet is terecht gekomen in de SORBS blacklist. Via de mailserver van Planet Internet is spam verstuurd en daarom zijn deze aan de SORBS blacklist toegevoegd. Zelf maak ik (gedwongen) ook gebruik van de mailservers van Planet Internet en ik kreeg gisteren al een aantal e-mail berichten terug omdat de mailserver waar mijn e-mail vandaan kwam in de SORBS blacklist stonden.

Your message cannot be delivered to the following recipients:

Recipient address: [email protected]
Reason: Server rejected MAIL FROM address.
Diagnostic code: smtp;550 5.7.1 Rejected 195.121.247.8 found in dnsbl.sorbs.net
Remote system: dns;mail.example.com (TCP|195.121.247.8|53207|x.x.x.x|25) (host.example.com) ESMTP Sendmail 8.13.0/8.13.0; Thu, 10 May 2007 18:20:31 +0200)

Tegenover Nu.nl verklaarde een KPN woordvoerster dat het probleem wordt veroorzaakt door misbruik van de KPN mailservers door Nigeriaanse spammers en dat KPN hard aan een oplossing werkt. Op zich is het feit dat de KPN mailservers in de SORBS blacklist terecht zijn gekomen tot daar aan toe. Wat vervelender is dat e-mail vanuit het KPN netwerk enkel via de door KPN dochters beschikbaar gestelde mailservers kunnen worden verstuurd, gezien poort 25 volledig geblokkeerd is. Wanneer deze dan in een blacklist zoals die van SORBS terecht komen, dan kun je geen e-mail meer sturen die binnenkomt op mailservers die spam blokkeren op basis van die bepaalde blacklist, omdat je niet van mailserver kunt veranderen.

Mark, 11 mei 2007 7:05 pm

/me mompeld iets over alternatieve smtp poort 587

Arjan Bijnen, 11 mei 2007 7:29 pm

Lekker voor ze!! Enkel jammer dat hier zoveel klanten de dupe van moeten worden.

Wij hebben enkele weken geleden toen KPN Internet poort 25 ging blokkeren getracht een oplossing te zoeken hiervoor. Dit gezien de standaard uitgaande mailpoort juist erg eenvoudig in te stellen is en het voor vele klanten erg moeilijk is om een andere uitgaande mailserver poort in te stellen.

Vanuit KPN Internet kregen wij (zelfs per e-mail) de beloften dat er gewerkt zal gaan worden aan een oplossing zodat onze klanten, maar ook die van collega ISP bedrijven, weer normaal gebruik kunnen maken van poort 25 bij 3de partijen.

Meerdere malen hebben wij contact gehad met KPN Internet maar de oplossing bleef helaas uit. Wanneer wij de desbetreffende verantwoordelijke persoon bellen krijgen wij geen gehoor en op E-Mail geen reactie.

Mijn mening is dan ook dat KPN Internet zeerzeker de kwade intentie heeft om 3de partijen dwars te zitten met deze poort 25 blokkering. KPN Internet verklaard echter poort 25 geblokkeerd te hebben omdat zei ernorm veel klachten van providers als AOL dat vanuit hun netwerk veel SPAM verzonden werd door SPAMBots. Duidelijk mag echter zijn dat het blokkeren van poort 25 dergelijke SPAMBots niet tegenhouden, deze gaan tenslotte wel weer verder via een andere poort.

Naar mijn mening is het spreekwoordelijke gezegde: "Boontje komt om zijn loontje" hierbij zeerzeker van toepassing is.

Eneh Arnout, mocht je veel last ondervinden van de blokkade, wij willen zolang wel een uitgaand account voor je beschikbaar stellen.

Jurrian, 11 mei 2007 8:02 pm

Ik wil bijna roepen: "is dit nieuws?". Planet Internet overregelmatig in verschillende blacklists omdat via hun netwerk spam wordt verstuurd. Vervolgens krijg ik van verscillende mensen de vraag waarom hun mail niet ontvangen wordt.

Wat ik niet begrijp: juist de KPN-providers (Planet, Het Net, DirectADSL) hebben poort 25 in twee richtingen dichtgezet en eisen dat al het mailverkeer via hun smart-host verloopt zodat ze spammers eenvoudig kunnen achterhalen en aan zouden kunnen pakken. Maar juist spam via hun servers kunnen ze blijkbaar niet aanpakken waardoor ze keer op keer op blacklists terecht komen.

Drew, 12 mei 2007 6:51 pm

Voorspelbaar nieuws

TotallyHosted, 14 mei 2007 10:03 am

Het is ook een maatregel die vrij weinig effect zal hebben op het doel, maar des te meer (nadelig) effect zal hebben op de klantvriendelijkheid.

Dat wordt dus webmailen....

HostingLines.nl, 14 mei 2007 12:53 pm

Precies dit probleem is al bij de aankondiging van het sluiten van poort 25 voorzien en voor gewaarschuwd. Het is ironisch dat KPN deze maatregel heeft ingevoerd om zgn de spam te bestrijden die door lokale pc's zou worden verspreid, waarna vervolgens juist de KPN mailservers degene zijn die misbruikt worden door spammers. Zou het overigens ook kunnen zijn dat het wel een lokale exploit is geweest die de spam verstuurde maar dan wel via de door kpn aangeboden mailrelayservers? In dat geval hebben ze het probleem al helemaal over zichzelf afgeroepen!

Wij bieden al onze clienten (zoals vrijwel alle ISP's tegenwoordig) ook de mogelijkheid mail te verzenden via de alternatieve poort. Gelukkig dus geen storingen bij onze clienten :)

Casper Bakker, 16 mei 2007 11:23 am

Best kansloos. Ze zitten er inmiddels weer in. Goed bezig daar bij KPN!

Alfred Menting, 18 mei 2007 6:54 pm

Het probleem KPN Blacklist gaat verder dat alleen een mail probleem.

Wij maken gebruik van kpn zakelijk ADSL en daardoor kunnen wij de voorons belangrijke site voor het controleren van orders www.globecharge.com inmiddels al een dag niet meer bereiken.

Dirk Dolman, 18 mei 2007 7:02 pm

Wij hebben exact hetzelfde probleem, geen toegang tot www.globecharge.com , tevens gaan orders die met ideal betaald worden vaak ook niet goed, kortom ellende.

Ary Velstra, 2 juli 2008 12:12 pm

En vandaag is het weer zo ver
Ik verstuur mailtjes aan een klant en die worden geblokkeerd.
Ik verstuur een meil met een order aan een leverancier en die wordt ook geblokkeerd.

Wat kan een eenvoudig eindgebruiker (dus niet zo slim als oa Drew hierboven) hiertegen doen?

Rene, 24 augustus 2008 9:53 pm

Ik heb hetzelfde probleem maar wat is nu de oplossing? Kan iemand in simpele bewoording uitleggen hoe het moet???

Alvast hartelijk bedankt

congusto, 22 januari 2009 8:14 pm

Hoewel dit een oudere post betreft toch nog een reaktie.
Ik had hetzelfde probleem met mail van een planet adres verstuurd naar een bepaald adres waarvan de provider de blacklist gebruikt om te controleren of het om spam gaat of niet.
Ik heb de uitgaande mailserver van het Outlook account op mail.kpnmail.nl ingesteld (ipv mail.planet.nl) en nu wordt de mail wel geaccepteerd.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.