- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 24 mei 2007 09:05 uur
Sinds een week is het mogelijk om een klacht in te dienen tegen een deelnemer van de EURid gedragscode. Dat is natuurlijk goed nieuws, omdat het daarmee mogelijk wordt om misstanden via een “formele ingang” aan te melden.
Op de website van de EURid gedragscode zie je meteen in het menu staan “Complaints” en in een submenu “Submit a Complaint“. Ik was dus in de verwachting daar een prachtig formulier aan te treffen waar ik direct (online) mijn klacht in kon vullen. Wat trof ik echter aan een heel verhaal over wanneer een klacht in behandeling zal worden genomen en onderaan de pagina:
FILE YOUR COMPLAINT AGAINST A REGISTRAR THAT SUBSCRIBED TO THE CODE OF CONDUCT
CLICK HERE
Dat leidde dus naar een PDF formulier bestaande uit 3! pagina’s waar ik mijn gegevens en klacht in kan vullen. Bovenaan het klachtenformulier staat:
For more information about the complaints procedure, please consult the Frequently Asked Questions on www.coc.eu, and the “Rules and Procedures” governing the .eu Code of Conduct (More in particular we refer to chapter D of the “Rules and Procedures”)
Please complete this form and send it back to the Code of Conduct Secretariat ([email protected]), or by means of fax to +32/2/401.27.51
The fields marked with an * are compulsory.
De opdracht die ik bovenaan het formulier lees lijkt meer op een ambtelijk instructie en dan de manier waarop je een (waarschijnlijk al geïrriteerde) klant met een klacht over een van je deelnemers uitlegt hoe je een klachtenformulier invult. De eerste pagina ziet er verder normaal uit, met invul velden voor de gegevens van de indiener van de klacht en die van het deelnemende .eu-registrar. Daarnaast is het sowieso merkwaardig dat je er geen post adres op staat, gezien niet iedereen een fax of scanner heeft. Waarom eigenlijk geen web formulier, gezien er onder het formulier sowieso geen handtekening hoeft te worden gezet?
Het wordt pas echt mooi op de tweede pagina van het klachtenformulier. Bovenaan de pagina staat een groot wit veld om alle .eu-domeinnamen waar de klacht betrekking op heeft in te vullen. So far so good. Daaronder staat het volgende:
Het komt er dus op neer dat er van de klant wordt verwacht en dus ook gevraagd om de hele gedragscode (8 pagina’s!) door te lezen (die enkel in het Engels is opgesteld) en precies aangeeft welke delen van de gedragscode door de deelnemende .eu-registrar geschonden zijn. Dit kan je toch niet serieus van een klant met een klacht over een deelnemer vragen?
Op pagina 3 staat een groot wit veld waar de klacht inhoudelijk in kan worden genoteerd.
Dit levert in ieder geval genoeg interessante gespreksstof op voor de SIDN Relatiedag op 15 juni aanstaande, waar ook een delegatie van EURid bij aanwezig zal zijn. Wie zich nog niet heeft aangemeld voor de SIDN Relatiedag kan dat HIER DOEN!
Wat vinden jullie van deze klachtenprocedure van de EURid gedragscode?