- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 5 juni 2007 09:30 uur
Vandaag na enige tijd weer een ISPview, een interview met een ISP. Dit keer heb ik Jesper Weiland van Exonet Internet Services geïnterviewd en zijn visie als ISP. Ik ben altijd op zoek naar andere ISP’s die ook hun visie willen geven in de vorm van een ISPview. Wie dat wil kan mij bereiken via dit formulier en wie weet doe ik het volgende ISPview met jou!
Wat is jouw rol binnen Exonet B.V?
Ik ben mede-eigenaar en Technisch Directeur. Ik houd me binnen Exonet vooral bezig met de technische zaken en het klanten contact.
Hoe zou je de organisatie van Exonet omschrijven?
We zijn sinds 2000 actief in de hosting wereld, vanaf 2002 als Exonet.
We zijn Exonet met zijn tweeën begonnen en hebben de afgelopen 5 jaar een enorme groei doorgemaakt.We richten ons met name op middelgrote bedrijven die bij ons komen voor al hun hosting behoeftes en vaak ook zoeken naar een maatwerk oplossing.
Doordat we simpele handelingen zoveel mogelijk hebben geautomatiseerd en ons team hebben versterkt met de juiste mensen kunnen wij een klant de persoonlijke aandacht geven die ze nodig hebben.
Waar is de keuze voor het euNetworks datacentrum en True netwerk op gebaseerd?
Sinds 2001 zitten we bij True. True loopt constant voorop op netwerk gebied en is naar onze mening zonder twijfel het beste netwerk in Nederland. Dankzij hun next-gen netwerk hoeven wij ons geen zorgen te maken over netwerk downtime en kunnen wij ons richten op onze eigen diensten. Wij hebben dan ook bewust gekozen om niet te investeren in een eigen netwerk omdat er al een betrouwbare partner beschikbaar is.
TeleCity2, ons vorige datacenter kon ons geen garanties meer geven over de groei van onze racks en met name de stroomvoorziening. We zijn toen op zoek gegaan naar een ander datacenter die ons hier wel garanties over kon geven. Daar bleek op dat moment eigenlijk maar één serieuze partij tussen te zitten en dat was euNetworks. Waar je in de meeste datacenters nog maar 8 ampère per rack ter beschikking krijgt, kunnen we in euNetworks 14 ampère per rack gebruiken. Daarnaast zijn er in elk rack 2 aparte feeds om de dubbele voedingen in onze servers op aan te sluiten.
Ook de enorme groeicapaciteiten van euNetworks waren voor ons van groot belang omdat wij over 5 jaar niet weer van datacenter willen verhuizen.
Exonet zegt geen prijsstunter te zijn maar een serieuze bedrijfsvoering te hebben, waarom hebben jullie daar voor gekozen?
We geloven in een goed product voor een eerlijke prijs.
Een prijsstunter moet het hebben van de bulk verkoop van standaard producten. We hebben bewust gekozen voor een andere aanpak die ruimte overlaat voor investeringen en persoonlijke aandacht voor een klant.
Klanten kunnen bij ons terecht voor oplossingen die specifiek gericht zijn op hun wensen en behoeftes.Bedrijven zijn steeds vaker gedeeltelijk of geheel afhankelijk van een webapplicatie of webshop waardoor het van groot belang is dat alles blijft draaien. We hebben verschillende klanten die tienduizenden euro’s aan omzet mislopen als ze 10 minuten plat liggen. Downtime is voor deze klanten geen optie, die verwachten dat we alles in het werk stellen om downtime zoveel mogelijk te voorkomen.
We zijn dan ook constant bezig om te kijken wat we kunnen verbeteren en optimaliseren in onze producten en diensten. We investeren regelmatig in nieuwe ontwikkelingen en bestaande diensten zodat wij altijd een passende oplossing voor een specifieke wens of probleem hebben. Bij onze investeringen kijken we eerst naar de kwaliteit en mogelijkheden van een product voordat we naar het prijskaartje kijken.
We merken dat klanten deze aanpak zeer waarderen en ook bereid zijn meer te betalen voor de persoonlijke aandacht en kwaliteit van de dienstverlening.
Hoe onderscheid Exonet zich van de concurrentie?
We onderscheiden ons met name door onze expertise met maatwerk oplossingen. Het aanbieden van een product stopt bij ons niet de bij de oplevering. We adviseren klanten pro-actief en assisteren bij implementaties van nieuwe oplossingen. Doordat wij uitgebreide testopstellingen gereed hebben staan kunnen wij klanten direct laten zien of een bepaalde implementatie bij hun wel effect zal hebben.
Daarnaast proberen we zoveel mogelijk expertise in huis te halen en zo min mogelijk met tussenpartijen te werken. Zo zijn we voor onze domeinregistraties onder andere lid van SIDN, EURid en DNS.be en kopen we onze hardware zo direct mogelijk in. Specialistische zaken als het netwerk en datacenter besteden we uit aan de beste partijen in de markt.
Doordat wij alle simpele handelingen zoveel mogelijk geautomatiseerd hebben kunnen onze medewerkers zich helemaal richten op specifieke behoeftes van klanten. Als je ons belt heb je direct iemand met verstand van zaken aan de lijn, zonder wachttijden, menu’s of doorverbinden.
De combinatie van bovenstaande zaken in een gezonde winstgevende organisatie maakt van ons een betrouwbare partner en is voor veel klanten de reden om niet verder te kijken.
Wat kunnen we in de (nabije) toekomst van Exonet verwachten?
Wij zullen ons steeds meer gaan richten op geavanceerde hosting oplossingen, met name virtualisatie, load balancing, clustering en andere op maat gemaakte opstellingen.
Daarnaast zijn we losstaande technieken aan het combineren voor totaal oplossingen. Zo hebben we onlangs nog een Remote Office dienst geïntroduceerd wat onder andere gebruik maakt van onze bestaande virtualisatie, vpn en mail platformen.
Wat vind je van het huidige niveau van professionaliteit in de ISP-sector?
Het is duidelijk dat het de laatste jaren veel makkelijker is geworden om een hosting bedrijf te starten. In principe ben je met een dedicated server en een control panel een hosting bedrijf. Je merkt ook dat de behoefte om kennis te hebben van de onderliggende systemen afneemt bij veel hosting partijen.
Overigens geldt dit voor beide kanten van de hosting wereld, voor startende bedrijven maar ook voor de grote jongens waar het belangrijker is geworden dat je een maatpak aan hebt dan dat je een klant echt op basis van technische kennis een goed advies kan geven.
We merken dit bijvoorbeeld ook bij stagiaires en sollicitanten. Tegenwoordig schijnt het op ICT scholen belangrijker te zijn om Flash te kunnen en rapporten te schrijven dan dat je algemene technische kennis hebt. Opleiding is voor ons dan ook niet van belang, technische kennis en vooral een interesse en bereidheid om je zelfstandig te verdiepen in onderliggende systemen zijn voor ons veel belangrijker.
Door bovenstaande zaken en de anonimiteit van internet wordt het helaas ook steeds lastiger voor een klant om te bepalen met wat voor een partij die nu te maken heeft.
Gelukkig zijn er ook genoeg bedrijven die uitstekend bezig zijn en net als wij de continuïteit voorop stellen.
Wat vindt je van de collegialiteit binnen de ISP-sector?
Goed! We onderhouden nauwe contacten met veel concullega’s. Zo blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kun je elkaar bijstaan met technische zaken. We verwijzen ook regelmatig klanten door die bijvoorbeeld Windows hosting nodig hebben, zo help je elkaar en ben je de klant ook nog eens goed van dienst. Ik zie dat als een positieve ontwikkeling.
Bedankt voor het interview.
Graag gedaan.