- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 14 juni 2007 08:26 uur
De grootste telco in Amerika heeft zich aangesloten bij de propaganda en angst verspreiders creatieve industrie in de strijd tegen piraterij. Afgelopen week is AT&T samen met film en muziek industrie begonnen met de ontwikkeling van anti-piraterij technologie die de ergste inbreukmakers moet stoppen, zo liet James W. Cicconi, senior vice president van AT&T weten.
De creatieve industrie is natuurlijk verheugd met het besluit van AT&T. Viacom reageert met:
We zijn zeer verheugd met het feit dat AT&T besloten heeft om zo krachtig, proactief een positie heeft ingenomen om auteursrechten te beschermen. AT&T’s ondersteuning met krachtige inspanningen tegen piraterij zullen bijdragen aan een groeiende en actieve digitale markt en dat zal er toe bijdragen dat er een constante stroom van creatieve content beschikbaar is voor consumenten.
Fred von Lohmann, senior staf advocaat bij de Electronic Freedom Foundation ziet het besluit van AT&T minder rooskleurig in en stelt in een reactie:
Het risico dat AT&T heeft is dat het geld en inspanning stopt in een oude oorlog om een gat in de muur te dichten, terwijl er telkens nieuwe gaten ontstaan. Technologie geeft consumenten de mogelijkheid om oneindig veel kopieën te maken. Het antwoord op piraterij kan daarom niet zijn om consumenten te stoppen met kopiëren. Het antwoord is wel, hoe er voor te zorgen dat je deze consumenten laat betalen voor de content.
Gigi B. Sohn, voorzitter van burgerrechten organisatie Public Knowledge is ook verbaasd door het besluit van AT&T en stelt in een reactie:
AT&T gaat zich gedragen als de auteursrechten politie en dat gaat klanten boos maken. Het goede nieuws voor AT&T is dat er heel weinig concurrentie is dat je je kan afvragen welk alternatief consumenten voor AT&T hebben?
Ik vind dit besluit van AT&T vooral interessant in het licht van de Netwerkneutraliteit. Door actief het dataverkeer van klanten te monitoren en daar op te reageren naar individuele klanten toe om wille van auteursrechten is ook een aantasting van de Netwerkneutraliteit tot op een zekere hoogte. Alleen is het zo dat je in Amerika vrijwel alleen AT&T hebt, voor breedband toegang. Dus zoals Gigi B. Sohn al stelt, klanten hebben geen keuze en moeten dus slikken of stikken (geen internet). Het laat dus weer eens zien hoe belangrijk een goed werkende markt is (voor breedband toegang).
Via: LA Times