- Door
- Randy ten Have
- geplaatst op
- 23 maart 2009 08:03 uur
Afgelopen week was ik in Phantasialand Brühl bij Köln in Duitsland, waar de 7e editie van Webhostingdays plaatsvond. Deze door Intergenia AG geörganiseerde beurs had dit jaar een recordaantal aan aanmeldingen en met de teller op 2.500 was het evenement volgeboekt. Phantasialand was een geweldige lokatie voor het evenement. Het themapark leent zich goed voor het houden van congressen. De grote lezingen werden gehouden vanuit het ‘Main Forum’, een conferentiezaal met voldoende capaciteit. Aan de aanwezige IT-ers was goed gedacht. De organisatie heeft speciaal voor het evenement een 30.000 euro kostende 155 Mbit STM1 glasvezelverbinding aan laten leggen om de breedbandhonger te stillen.
Voor mij was WebhostingDay vooral een sociaal evenement. Op woensdagavond was er een VIP-party met een geweldige dinnershow. Donderdagavond was er een buitenbarbeque in het Afrikaanse gedeelte van het themapark. Op beide avonden heb ik verschillende bekenden en (tot dan toe) onbekenden gesproken. Het is altijd leuk om een gezicht bij een naam te zien van mensen die je spreekt op fora, IRC of aan de telefoon. Zeker tijdens een informele sfeer, waarbij er over alle onderwerpen van gedachten gewisseld kan worden. Met velen is inmiddels afgesproken elkaar over twee weken weer te treffen bij de ISP-Kartcompetitie die op 4 april a.s. gehouden wordt.
Ruim 50% van de onderwerpen gingen over SaaS-diensten en cloud-computing. Mijn inziens was dit iets teveel van het goede. Zeker nu ik las dat de Azure cloud vorige week ook weer eens 22 uur onbereikbaar was. Verder viel me op dat Parallels heel ruim aanwezig was. Zij gaven drie lezingen en hadden een behoorlijke grote en zeer nette stand. Misschien droeg de uniforme kleding van alle Parallels-medewerkers ook bij aan dit gevoel, een goede zet van ze. Andere lezingen waren o.a. van Fujitsu Siemens met een nieuwe en zeer energiezuinige server.
Zelf heb ik ook een lezing van Verisign bijgewoond onder de titel “Eleven things you should know about selling SSL”. In tegenstelling tot andere lezingen waarbij met name eigen producten en verkoop naar voren kwam, vond ik deze heerlijk luchtig en informatief. Geen ‘pushy’ salesmannetje dat een propaganda staat te verkondigen, maar een leuk, kort en bonding verhaal om naar te luisteren en ook makkelijk binnen enkele dagen toe te passen voor de aanwezige providers.