- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 21 april 2009 08:05 uur
Volgens een analyse van Credit Suisse zou Google jaarlijks $360 miljoen kwijt zou zijn aan het dataverkeer dat YouTube genereerd. Volgens Brough Turner is Google veel minder kwijt aan het dataverkeer van YouTube. Het probleem is dat de analisten van Credit Suisse niet lijken te begrijpen hoe internet peering werkt.
Google hoeft namelijk niet zoals de meeste tier 2/3 providers transit dataverkeer in te kopen, maar kan door haar wereldwijde netwerk en tientallen lokale datacentra met veel provider peeren. Dat gebeurt – zoals ik niemand hier hoef uit te leggen – met gesloten beurzen.
Ook wanneer Google een deal zou maken met één specifieke tier 1-carrier dan gaat het om zoveel dataverkeer dat de hoeveelheid dataverkeer die door de bewuste tier-1 carrier met andere tier-1 carriers uit wordt gewisseld niet meer in verhouding is. Hierdoor worden andere tier-1 carriers volgens Turner gedwongen om ook een overeenkomst met Google te sluiten of voor het dataverkeer te gaan betalen aan de tier-1 carrier die Google gebruikt.
Natuurlijk betaalt Google voor dataverkeer en is het in standhouden van haar wereldwijde glasvezel netwerk kostbaar. Echter $360 miljoen betalen per jaar voor het dataverkeer van YouTube is volledig uit de lucht gegrepen. Credit Suisse kan zich daarom maar beter bezig houden met het beoordelen van financiele producten als derivaten, effecten en dergelijken.