Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Consumentenbond: Staatssecretaris moet ingrijpen bij providers

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 24 juli 2007 07:06 uur

ConsumentenbondProviders moeten de overstap naar een andere provider onderling regelen, zo vindt de consumentenbond. De reden is waarschijnlijk dat overstappen tussen ADSL en Kabel provider nog te moeilijk is, zoals Maurice Wesseling van de Consumentenbond eerder stelde!

 

Uniforme overstapregeling
Omdat er nog geen “uniforme overstapregeling” is en de vier grootste providers (KPN, Orange, Tele2, BBned) gisteren hebben aangegeven dat die er ook niet voor 2008 zal komen, vraagt de Consumentenbond nu aan staatssecretaris Frank Heemskerk om krachtig ingrijpen en ook de kabelaars te dwingen, om mee te doen met de regeling!

De staatssecretaris zou met regelgeving moeten komen, waar in staat dat de providers de overstap onderling moeten regelen voor de consument. Ook moet worden vastgelegd hoelang een verhuizing maximaal mag duren. De OPTA zou deze regelgeving moeten handhaven en boetes uitdelen aan providers die er niet aan voldoen.

Wat moeten ADSL en kabelaars regelen?
Het is dus ook de bedoeling dat ook ADSL en Kabel  providers onderling de overstap gaan regelen. Of zou het gaan om het afstemmen van het oude en nieuwe contract van de klant op elkaar? Dat heeft echter niet veel met de internetverbinding zelf te maken. De Consumentenbond wil gewoon zoveel mogelijk in de schoenen van providers schuiven!

Ik denk dat de volgende eis van de Consumentenbond zal zijn dat klanten hun IP-adres naar hun nieuwe provider moeten kunnen meenemen, want de Consumentenbond heeft al eerder aangetoond totaal geen verstand van internet (providers) te hebben!

Arjan Bijnen, 24 juli 2007 10:19 am

Wel leuk dat er ook over kabelaars gesproken wordt terwijl deze opzich het probleem niet zijn gezien (over het algemeen) elke regio slechts 1 kabelaanbieder heeft.

De discussie over dit overstap gebeuren duurt nu al enkele jaren. KPN vondt in eerste instantie dat zei in haar centrales elke ADSL lijn eerst praktisch moest slopen om vervolgens dagen later weer het lijntje op een ander puntje aan te sluiten. Inmiddels komen er al naadloze overstappingen voor, helaas nog lang niet bij elke partij. Dit terwijl het technisch zo simpel te realiseren is.

Naar mijn mening doet de consumentenbond er goed aan de partijen te dwingen tot een naadloze overstap. Niet goedschiks, dan maar kwaadschikt.

Paul, 24 juli 2007 10:25 am

Ik vind het ook nogal vaag dat hier over kabelproviders gesproken word, aangezien je zoals Arjan al zegt toch in 9 v/d 10 gevallen maar keuze hebt tot 1 kabelaar.

KPN is hier in 9 v/d 10x het probleem, zij doen vreselijk moeilijk met overstappen, terwijl dit nergens voor nodig is, en vaak lijd tot downtimes van meedere weken.

Zowieso, hoe kan van kabel naar DSL of andersom overstappen nou moeilijk zijn, het zijn 2 totaal lostaande mediums, op het zelfde medium (telefoonlijn) overstappen lijkt het hier dus ook meer over te gaan.

Martijn Groenleer, 24 juli 2007 12:58 pm

En dat bewijst weer dat de consumentenbond de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.

Het is inderdaad een probleem om van DSL naar DSL provider over te stappen. De methode om dit zo makkelijk mogelijk te doen is een extra telefoonlijn aan te vragen en deze te laten afmonteren in je woning. Zo kan je op de nieuwe lijn al genieten van DSL terwijl KPN nog dwars ligt met je oude verbinding. Deze problemen blijf je toch altijd houden, nu is het met DSL, straks is het met je glasvezelverbinding.

Arjan Bijnen, 24 juli 2007 1:20 pm

@Martijn: Denk dat dit voor de meeste particulieren geen leuke zaak is. Voor de tweede lijn betaal je iets van € 9,95 shared-line kosten per maand plus abbonementskosten KPN waar je volgens KPN contracten 1 jaar aan vast zit.

(On-)kostenplaatje:
Abbonement: 12 x € 10,50 (BelBudget) = € 126,-
Shared-Line: 12 x € 9,95 = € 119,40
Totaal: € 126,- + € 119,40 = € 254,40 excl. eenmalige aansluitkosten.

Wel snel je nieuw aansluiting maar wel een hoop extra kosten.

De Consumentenbond weet wat dat betreft de klepel echt wel te hangen. Ik denk echter dat ze een regel af willen dwingen welke voorbereid is op de toekomst. O.a. KPN heeft plannen om kabeldiensten aan te gaan bieden en zal misschien in de toekomst gebruik gaan maken van de kabelnetwerken van o.a. UPC. Wel handig als een oversluiting van provider dan ook naadloos aansluit :)

Alrik, 25 juli 2007 12:14 pm

@Arjan:
Over dat laatste stond onlangs iets leuks op tweakers :)
Mag KPN voorlopig niet.

  • Pingback: Rechtbank: Test Consumentenbond is broddelwerk · ISPam.nl

  • Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.