- Door
- Thijs Alink
- geplaatst op
- 10 juni 2009 08:05 uur
In een bedrijfsprofiel van een hostingprovider staat allerlei informatie over wijze waarop het desbetreffende bedrijf zaken doet. Hoewel sommige providers een zeer uitgebreid bedrijfsprofiel online zetten, beperkt de informatie voor een buitenstaander zich meestal tot een paar pagina’s tekst. Dat het ook anders kan bewijzen enkele hostingproviders. Zij houden een bedrijfsweblog bij.
Dit artikel is ook als PDF te downloaden. Ideaal om uit te printen en later nog eens rustig door te lezen.
In de Nederlands-Belgische hostingbranche wordt relatief weinig gebruik gemaakt van bedrijfsweblogs, of corporate blogs, zoals ze ook wel eens worden genoemd. Erg verwonderlijk is dat niet. Het bijhouden van een goed weblog is niet alleen lastig, het is ook nog eens erg tijdrovend. Een bedrijfsweblog waarop niet regelmatig een interessant verhaal wordt gepubliceerd wordt al snel gespiegeld aan het bedrijf dat er voor verantwoordelijk is.
Wie wel tijd vrij kan maken om een bedrijfsweblog bij te houden heeft er een goed communicatiemiddel bij. Een blog kan een goede informatiebron zijn voor relaties, pers, potentiële klanten en huidige klanten. Hoewel een bedrijfsweblog vele functies kan hebben, beperken de meeste Nederlandstalige weblogs van hostingproviders zich vaak tot één van deze drie functies: (potentiële) klanten informeren, nieuwe diensten of producten introduceren en trends in de hostingbranche bespreken.
Vaak bevat het bedrijfsprofiel van een hostingprovider informatie over de missie, visie en waarden van het bedrijf. Deze informatie geeft vaak een indicatie van de wijze waarop het bedrijf zaken doet. Soms heeft de informatie echter betrekking op de wijze waarop het bedrijf graag zaken zou willen doen en is de werkelijkheid heel anders. Voor klanten is het lastig in de schatten met wie ze zaken doen en daarmee is het ook lastig om in te schatten of het bedrijf beloftes ook echt waar kan maken. Een bedrijfsweblog kan hierin verandering brengen. Een weblog kunt u gebruiken om uw bedrijfsvoering en bedrijfscultuur inzichtelijk te maken. Het verschaft een kijkje achter de schermen en maakt op een veel persoonlijke manier duidelijk waar uw bedrijf voor staat.
Naast het gebruiken van een bedrijfsweblog om (potentiële) klanten te informeren kunt u een weblog ook inzetten om te laten zien aan welke vernieuwingen u werkt of welke vernieuwingen u binnenkort gaat introduceren. Hierbij is het wel belangrijk dat het weblog niet een veredelde verzamelbak van persberichten wordt. De meeste persberichten zijn zo opgesteld dat ze bezoekers zelden aanzetten tot het plaatsen van een reactie. Terwijl de input van bezoekers (veelal klanten) op een te introduceren product of dienst waardevolle informatie op kan leveren.
Een bedrijfsweblog kan ook worden gebruikt om u te presenteren als expert. U kunt uw vakkennis ten toon spreiden, bepaalde ontwikkelingen in de hostingbranche becommentariëren of uw visie geven op strategiewijzingen van uw concurrenten. Op deze manier kunt u uw bedrijf neerzetten als een onderneming met verstand van zaken.
Helaas zijn er maar weinig Nederlandstalige providers met een eigen bedrijfsweblog. Tijdgebrek of gebrek aan inspiratie vormen voor veel providers een grote hindernis. Wellicht kan deze column hen alsnog van gedachte doen veranderen. Een bedrijfsweblog is namelijk erg nuttig als informele en enigszins persoonlijke tegenhanger van een zakelijke website. Het stelt een provider in staat zijn bedrijf als actief en innovatief te presenteren. Mocht u zelf denken aan het starten van een bedrijfsweblog dan volgen hier, ter inspiratie, een paar goede voorbeelden.