Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

MKB kan meer uit ICT halen

  • Door
  • Randy ten Have
  • geplaatst op
  • 12 juni 2009 08:04 uur

Uit een onderzoek van IT-dienstverlener Internet Services (IS) en Reed Business is gebleken dat het MKB veel voordelen ziet om meer uit de ICT te halen. Outsourcing wordt daarbij bij kleine ondernemingen vooral gezien als gemak, terwijl grote ondernemingen de expertise nodig hebben.

Bij de bedrijven met minder dan 100 medewerkers, is accountancy het meest geautomatiseerd. Bij bedrijven die groter zijn, komt HRM/salarisadministratie op de eerste plaats. Ondanks alle media-aandacht  voor CRM en projectmanagement software, scoren deze twee processen opvallend laag onder de respondenten. De mate van automatisering verschilt van branche tot branche. Horeca, detailhandel en vrije beroepen, zijn minder geautomatiseerd, in tegenstelling tot groothandel, IT en zakelijke dienstverlening.

“De resultaten geven ons het beeld van onderschatting van het belang van ICT in het bedrijfsleven”, aldus Arjan Steevels, algemeen directeur van IS Interned Services. Opvallend is dat voor veel MKB-ondernemers ICT nog voornamelijk een ondersteunende rol heeft in het bedrijf. Terwijl zij ook aangeven dat bij het uitvallen van hun ICT omgeving het bedrijf plat ligt.

Meer dan drie kwart van de respondenten geeft aan dat de automatisering van het bedrijf beter kan. Bij bedrijven tussen de 20 en 100 medewerkers valt dit percentage zelfs hoger uit, rond de tachtig procent. De problemen met  ICT zijn volgens de resultaten voornamelijk te wijten aan de complexiteit van de materie. Andere oorzaken  vallen samen met de gebruiksvriendelijkheid en netwerkproblemen. Toch geeft meer dan de helft aan redelijk ‘ICT minded’ te zijn.

Op het gebied van outsourcing is een groot verschil te zien in de redenen om de ICT uit te besteden. Voor kleinere onderneming wordt het vaak ingegeven door het ‘gemak’. Naarmate de onderneming groter en daardoor de ICT meestal ingewikkelder wordt, komt de behoefte aan expertise van een externe partij meer naar voren. Voor alle respondenten is dankzij de operationele kosten ook kostenbeheersing aangegeven als reden tot outsourcing. Voor de keuze van ICT-leverancier zijn kwaliteit en betrouwbaarheid doorslaggevend.

Aan het online onderzoek namen 2.340 ondernemers deel, waaronder 254 zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Zoals verwacht bestond tweederde van de respondenten uit ondernemingen met 1 tot 19 deelnemers. Het merendeel van die bedrijven, heeft 0 tot 5 ICT’ers in dienst.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.