Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Q&A met Nils Buurman van Blue Yellow

  • Door
  • Thijs Alink
  • geplaatst op
  • 8 juli 2009 08:05 uur

Logo Blue Yellow2In de nieuwe rubriek Q&A praten we met verschillende providers over hun producten, hun bedrijfsvoering en de hostingbranche. We starten met de Zuid Hollandse hostingprovider Blue Yellow. Nils Buurman, oprichter en eigenaar van Blue Yellow, stond ons ter woord.

Dit artikel is ook als PDF te downloaden. Ideaal om uit te printen en later nog eens rustig door te lezen.

Wat is de strategie van BlueYellow?

Nils Buurman: “Onze strategie bestaat uit twee speerpunten die we al vanaf het begin hanteren. We hebben een zeer breed pakketaanbod, zodat in principe elke klant een pakket op maat zou moeten kunnen vinden en we besteden technische zaken grotendeels uit. We kunnen ons dan volledig  kunnen focussen op het bieden van service en support. Zo hopen we met beide punten onze klanten een stuk persoonlijke service op maat te bieden. Gezien het feit dat de meeste nieuwe klanten bij ons via mond-tot-mondreclame komen denken we dat dit succes heeft.”

BlueYellow heeft grofweg twee soorten pakketten: hosting in Nederland, ‘Blue’ genaamd en hosting in de Verenigde Staten, ‘Yellow’ genaamd. Waarom heeft u voor een dergelijke verdeling gekozen?

“We bedienen een breed klantenbestand, van zuinige particulier tot veeleisend bedrijf. Omdat we niet willen bezuinigen op service hebben we vanaf het begin hosting in de Verenigde Staten aangeboden omdat dit, ook tegenwoordig nog, een stuk goedkoper is. Met name als je gaat kijken naar dataverkeer en service level agreements. De kwaliteit blijft niettemin op een hoog niveau.”

Op welke wijze heeft u een partner geselecteerd in de Verenigde Staten? Dit lijkt mij een stuk lastiger dan het zoeken van een partner in Nederland?

“Dit is inderdaad een stuk lastiger, maar als je op zoek bent naar (serieus) gemanagede servers in combinatie met Cpanel is het aanbod vrij overzichtelijk. Via fora is uiteraard ook veel informatie te vinden en ervaringen van gebruikers. Uiteindelijk blijft het voor een deel toch een kwestie van trial en error, daarom draaien we bij de selectie van een nieuwe partner eerst een flink aantal maanden op proef voordat we klanten plaatsen.”

Wat maakt werken in de hostingbranche interessant en leuk?

“Het contact met klanten spreekt mij persoonlijk meer aan dan het technische deel. Voor mij is het een uitdaging om een vertaalslag te maken tussen vragen van klanten en technische aspecten of problemen. Bijvoorbeeld: uitleggen waarom iets op een bepaalde manier moet of iets simpels als: wat is dataverkeer nu eigenlijk? Waarom zitten er limieten aan? Ook het meedenken en adviseren van klanten in het kiezen van een domeinnaam blijft altijd weer interessant.”

Welke diensten van andere Nederlandse hostingproviders volgt u met veel interesse en zou u in de toekomst eventueel zelf aan willen bieden?

“In het verleden hebben we wel onderzocht in hoeverre het aanbieden van bijvoorbeeld Windows hosting, Batched SMTP of colocation interessant zou kunnen zijn, maar we kwamen al snel tot de ontdekking dat dit in combinatie met de bestaande diensten niet altijd eenvoudig te integreren was. Onder het motto schoenmaker blijf bij je leest proberen we ons de laatste jaren puur te concentreren in dat waar we in de loop van de jaren goed in zijn geworden: shared hosting op basis van Cpanel.”

Welke specifieke doelen wilt u dit jaar bereiken?

“We willen de klanttevredenheid nog verder omhoog krijgen. We zijn op dit moment bezig te bekijken op welke manieren we dit kunnen doen. Daarnaast hebben we een deel van het serverpark vernieuwd. Hier gaan we in het komende jaar mee door.”

Hoe denkt u dat de hostingmarkt zich in de komende vijf jaar zal gaan ontwikkelen? En hoe speelt BlueYellow hierop in?

“In tegenstelling tot wat wel eens wordt voorspeld denken wij niet dat de hostingmarkt over een paar jaar gereduceerd zal zijn tot enkele grote partijen. Persoonlijke service door kleine en middelgrote partijen zal altijd gewaardeerd blijven. Daarom gaan wij rustig door op de weg die we al acht jaar bewandelen.”

Victor, 8 juli 2009 5:20 pm

Blue Yellow is geen hosting provider maar een reseller. Niets meer maar ook niet minder...

Dennis, 8 juli 2009 5:40 pm

Omdat ze hun Amerikaanse servers huren i.p.v. zelf colocaten?

Danny van der Mast, 8 juli 2009 6:13 pm

Ze "providen" hosting verneem ik toch echt hier. Dat ze serverbeheer uitbesteden is iets heel anders volgens mij? Er wordt ook vermeld dat ze dit niet in hun huidige dienstenpakket willen zetten.

patrick, 8 juli 2009 11:29 pm

Dit zou een interview met 99% van de shared hosts kunnen zijn die diensten leveren in nederland en de USA. Een paar namen aanpassen en je hebt er weer een post bij.

Victor, 9 juli 2009 1:17 pm

Ik wil toch graag dat mijn webhost echt weet waar de eentjes en de nulletjes vandaan komen ipv een reseller met Cpanel. Want dan ik mijn zusje van 14 ook hosting provider worden...

Dennis, 9 juli 2009 9:55 pm

Waarom kraam je weer dezelfde onzin uit nadat mensen je hierop wijzen? Resellen is niets anders dan een compleet pakket inhuren en dit pakket doorverhuren of stukjes hiervan. Dit is niet wat BlueYellow doet.

1) BYH zit al eeuwen in de webhosting business en heeft een uitstekende naam en er wordt altijd snel op e-mails gereageerd.

2) BYH heeft een uptime van 100% over dit jaar. Ze doen blijkbaar toch iets goeds door het uitbesteden van systeembeheer. Zie ook niet in waarom dat een probleem moet zijn.

gerwin, 10 juli 2009 1:17 pm

Het uit besteden van het technisch beheer vind ik idd niet resellen. Maar goed sommige mensen moeten altijd wat te zeiken hebben op hun "collega's".

Overigens dat stukje van 100% uptime is overbodig en niet erg geloofwaardig :)

Tristan, 28 juli 2009 4:40 am

Hoewel ik altijd skeptisch ben over resellers, zou ik dat niet eens een groot probleem vinden eigenlijk. Als een resller de hosting met een deugdelijke SLA inkoopt en nét een klein beetje meer flexibiliteit biedt, dan de partij waar hij het inkoopt kan het al erg interessant zijn. Zeker wanneer de prijzen gunstig zijn en de reseller kortere lijntjes heeft met de hostende partij.
Ik denk dat met een goede hoeveelheid mond tot mond reclame een reseller nog heel ver kan komen. Bakkelijen met verschillende aanbieders over een offerte is ook niet alles...

BJ, 6 maart 2010 4:21 pm

Quote:
2) BYH heeft een uptime van 100% over dit jaar. Ze doen blijkbaar toch iets goeds door het uitbesteden van systeembeheer. Zie ook niet in waarom dat een probleem moet zijn

vandaag 6 maart 2010.

Al meer dan 3,5 uur alles van hun hosting/server hoe het dat ook heet uit de lucht!!!

Ik ben geen klant van hun, maar kom veel op een site welke bij hun gehost is, nu dus niet omdat deze al een tijd uit de lucht is. beetje jammer, kijk iedereen kan wel eens een update moeten uitvoeren en een paar min offline zijn. Maar nu is het toch al zo'n 3,5 uur.
Ik hoop dat ze snel weer online zijn..

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.