Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Consumentenbond: XS4ALL weer beste provider

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 17 juli 2009 08:03 uur

provider-logosXS4ALL is opnieuw door de Consumentenbond uitgeroepen als beste internetprovider. Dat blijkt uit de nieuwste Providermonitor van de Consumentenbond waarvoor de meningen van bijna tweeduizend consumenten zijn gepeild.

De abonnees zijn allemaal abonnee van Ziggo, Telfort, XS4ALL, KPN, Online, Tele2, UPC of Het Net. In de monitor van juni wist XS4ALL de koppositie van Tele2 te veroveren. Deze maand heeft XS4ALL de leiding weten te behouden. De derde plaats wordt ingenomen door Zeelandnet.

XS4ALL blijkt relatief het grootste klantenbestand zonder problemen te hebben, namelijk 85 procent. Bij Tele2 is dit 75 procent en bij Zeelandnet 71 procent. Over Telfort zijn er beduidend meer klachten. Ruim de helft van de klanten van Telfort (53 procent) blijkt last te hebben van een storing.

Telfort bungelt al zeker een halfjaar onderaan de lijst van de Providermonitor. De provider scoort een mager zesje en blijkt vooral klachten te krijgen over de kwaliteit van telefonie en de klachtenafhandeling.

Brutus, 17 juli 2009 9:59 am

De beste onder de slechtste bedrijven van Nederland.. Juppie.

spons, 17 juli 2009 6:12 pm

Ik heb zelf Telfort en geen problemen. Maar ik vind het toch wel vreemd hoor, zo'n verschil in storingen per provider. De meeste gebruiken allemaal dezelfde netwerken... KPN, Tiscali, BBned. Waarom zou een XS4ALL verbinding via KPN beter zijn dan een Telfort verbinding via KPN? Ik zie het niet hoor.

Randy ten Have, 18 juli 2009 9:29 pm

XS4ALL heeft haar eigen netwerk. Telfort niet en gebruikt ook andere paden naar de telefooncentrale, veelal de oud Tiscali verbindingen. Verder heeft iedere provider zijn eigen e-mail, DNS en RADIUS infrastructuur. Uit eigen ervaring weet ik dat Telfort een ramp is. Na een verhuizing is de lijn ooit terug gekomen. Ik woonde te ver van de centrale, maar mijn beide buen weer niet. Wel kon ik aangesloten worden als ik opnieuw de aanvraagprocedure deed met een nieuw contract. Of ik de oude dan nog wel even wou uitzitten. Uiteindelijk heb ik deze overeenkomst via de Rechtbank moeten laten ontbinden omdat werkelijk niemand bij Telfort het snapte of de moeite nam het probleem door te zetten naar de 2e lijns.

Zolang alles goed werkt, heb je weinig met je provider te doen. Maar als er dan wat is, wil je snel, goed en vakkundig geholpen worden, zonder eerst een half uur á 1,30 per minuut te mogen wachten om vervolgens van dehelpdeskmedewerker te horen 'dat ze er ook maar zit omdat het beter betaald dan de Albert Heijn en ze niets aan mij probleem mag doen'.

Richard Geerts, 19 juli 2009 2:05 am

Beetje overdreven toch Randy of niet? Die 1,30 per minuut? Bij mijn weten is het nog steeds 25 ct per minuut.
Verder is het Tiscali netwerk van Telfort dus zo gezien gebruiken ze wel hun eigen netwerk.

Daarnaast klopt het wel dat hun telefonie waardeloos is, soms gebeuren er echt rare dingen.
Schijnbaar heeft KPN ook in de gaten gekregen dat er toch iets mis zat en ze zijn bezig de service te verbeteren, onder andere door een eigen blog, maar ze zijn begonnen Webcareteams op het telfort gebruikersforum in te zetten. En die werpen echt hun vruchten af. Gelukkig genoeg werkt dat echt beter als de telefonische helpdesk.
Nadeel is wel dat niet zoveel mensen hun weg naar de forums weten te vinden en dat feitelijk zoiets niet via forums afgehandeld zou moeten worden.

Bij Xs4all is de kwaliteit ook flink onder de maat gezakt terwijl je daar feitelijk wel nog zoveel betaald dat daar wel een fatsoenlijke helpdesk van te betalen is.

Bij alle providers is er wel iets en komen er wel aparte gevallen voor. Bij budget providers zoals Online, Alice en Telfort die a 20 euri per maand tot 20mbit adsl bieden, moet je dan ook geen kwalitatief personeel verwachten op een helpdesk.

Thomas Wouters, 21 augustus 2009 1:24 pm

nou laaste maand 8x contact met xs4all ELKE keer minimaal 20 min in de wacht gestaan, 1x na 45 min maar opgelegd.

Er is een adsl lijn + voip aangevraagd op een adres in doetinchem, met als post adres (tijdelijk) in apeldoorn, krijgt de klant een 055 nummer, wij 2x bellen om te checken.
Wordt de lijn opgeleverd, alleen helaas geen INET wel line sync.

vervolgens wordt ook nog een keer de LIJN 1 week later dan afgesproken opgeleverd (moeten wij voor bellen "ow ja deze is buiten het normale systeem gekomen.... eeueh... ja hij wordt iets later opgeleverd...").

Uit eindelijk blijkt vandaag dat ze de pptp/VOIP in apeldoorn opgeleverd te hebben @#$%^&*#$%^&*()(*&%^$@!@#$%^&*


Het komt er op neer dat je ELKE KEER als je xs4all belt MINIMAAL 20 min in de wacht staat en ze je keer op keer verkeerd voorlichten (als je überhaupt geïnformeerd wordt)

Mike pietersen, 18 september 2009 2:11 pm

Xs4all op nr1??
ik betaal meer als 30euro per maand, voor een schamele 4mbit.
terwijl je bij andere providers voor minimaal dit bedrag al meer als het dubbele haalt.
daarbij heb ik dagelijks wel problemen met bellen naar andere nummers of als ik gebeld word.
daarbij duwen ze je bij xs4all gewoon een 2jarig contract door je strot, dus wat nou geef je provider de zak.
wat nou beste provider van nederland

john, 9 februari 2010 10:34 pm

Ik ben van mening dat XS4ALL juist wel goede service leverd.
Er zullen altijd klanten zijn welke constand problemen hebben.
Merendeel heeft echter geen problemen waaronder ik. Eén keer problemen gehad met het bellen wat werd opgelost door een nieuwe firmware en handmatige instelling van de telefonie.
Kortom goede provider, met tenminste nog een helpdesk die weet waarover zei praat. Lokaal terief is ook erg netjes.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.