- Door
- ICTRecht
- geplaatst op
- 4 oktober 2007 15:37 uur
Vandaag weer een nieuwe Vraag het Mr. Ras, de rubriek op ISPam.nl waarin Mr. Steven Ras van ICTRecht één juridische vraag van ISPam.nl lezers beantwoord. Het thema voor de volgende Vraag het Mr. Ras wordt volgende week op ISPam.nl geplaatst.
Hoe om te gaan met Wanbetalers?
Vraag van Wido:
In hoeverre ben je gemachtigd om alle producten van een klant af te sluiten wanneer deze in gebreke blijft bij het betalen van één product, ook na meerdere herinneringen.
Veelal zal er een bepaling in de algemene voorwaarden zijn opgenomen waarin staat dat de prestaties van de ISP mogen worden opgeschort (bijv. door de hosting van de klant af te sluiten) totdat de klant aan zijn of haar betalingsverplichting heeft voldaan. Tevens zijn de opschortingsrechten in het Burgerlijk Wetboek opgenomen. Het opschortingsrecht kan door de ISP worden gezien als middel om de hosting stop te zetten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting voldoet. Het opschortingsrecht werkt natuurlijk ook andersom. Denk hierbij aan een ISP die niet aan zijn verplichtingen voldoet. De klant heeft dan het recht zijn betaling uit te stellen.
Daarbij is wel zo netjes van de ISP om de klant eerst op de hoogte te stellen van het feit dat zijn hostingpakket wordt stopgezet.
Vraag van Wido (2):
Stel een klant neemt 10 domeinnamen af met 10 hosting pakketten, de klant betaald vervolgens 1 domein en een hosting pakket niet, ben je dan gerechtigd om de overige 9 domeinen en hosting pakketten ook af te sluiten om zo de klant wat harder te dwingen te betalen?
Goede vraag. Ik neem aan dat het hierbij gaat om tien hostingovereenkomsten. Bij tien aparte overeenkomsten wil ik adviseren om niet over te gaan tot het stopzetten van de andere negen hostingpakketten. De vraag, die Wido heeft gesteld, hangt samen met de volgende vraag:
Vraag van Glenn:
Heeft een klant het recht een schadevergoeding te eisen voor gedorven inkomsten nadat we als hoster het account afgesloten hebben na meerdere malen niet betaald te hebben?
Als je onterecht de negen hostingpakketten stopzet, kan dat worden gezien als een tekortkoming van de ISP. Bovengenoemde zal afhangen van de reden waarom de betaling door de klant niet wordt nagekomen. Bijvoorbeeld: Indien de ISP gegronde twijfels heeft over de kredietwaardigheid van de klant, dan zou de ISP het hostingpakket af kunnen sluiten. In het geval dat de klant niet tevreden is over de prestaties van één hostingpakket en daarom niet aan zijn betalingsverplichting voldoet, neemt de ISP bij het stopzetten van de hosting een groter risico om uiteindelijk aansprakelijk te worden gesteld. Overigens wordt indirecte schade zoals “gemiste omzet etc.” veelal beperkt door algemene voorwaarden.
Vraag van Max:
Wij hebben relatief veel wanbetalers uit Belgie. Dit wordt deels veroorzaakt doordat men daar niet bekend is met de in Nederland gebruikelijke overeenkomsten tot wederopzegging die automatisch verlengd wordenMaar ook krijg ik de indruk dat ze het idee hebben dat Nederlandse bedrijven toch niets tegen Belgische wanbetalers kunnen beginnen, en betalen daarom niet.Tegen deze mentaliteit willen we graag wat doen.
Hoe kunnen we buitenlandse klanten tot betalen dwingen?In onze algemene voorwaarden staat verder vermeld dat op de overeenkomst Nederlands recht van toepassing is. Is het dan ook mogelijk een procedure bij een kantongerecht in Nederland te beginnen, en het vonnis in België ten uitvoer te brengen?
Op grond van de Brussel I Verordening is de ISP bevoegd het geschil omtrent betaling voor te leggen aan een Nederlandse of Belgische rechter. De hoofdregel is dat de rechter van het land van de gedaagde bevoegd is. Een uitzondering op deze regel is dat de rechter bevoegd is van het land waar de overeenkomst wordt uitgevoerd. Dat zal in dit geval Nederland zijn. Deze regels gelden voor B2B relaties.